От неделя пътните полицаи са инструктирани, ако констатират тежко нарушение, веднага да изведат водача от движението и да го заведат в най-близкото районно управление на МВР
Екзотичната идея беше лансирана от главния секретар на МВР Младен Маринов с мълчаливото съгласие на вътрешния министър след спешна среща при премиера заради зачестилите катастрофи с жертви.

Защо обаче тази идея няма да сработи, анализира OFFNews.bg.

На първо място, защото няма законово основание за задържане. Юристи са на мнение, че подобно отвеждане до най-близкото поделение на МВР е възможно единствено при извършено нарушение на пътя, което представлява престъпление по смисъла на Наказателния кодекс. Шофирането с превишена скорост и изпреварването в насрещното движение не са такива.

Според бившия председател на Софийския районен съд Методи Лалов решението не е в прилагането на репресия. В коментар на страницата си във Фейсбук той написа, че, ако липсва установено престъпление по НК, то подобно задържане ще бъде незаконно:

    В Закона за движението по пътищата (ЗДвП) не е предвидено правомощие на служителите на МВР да задържат нарушителите на правилата за движение, дори когато са причинили ПТП. Това е допустимо по реда на ЗМВР, но при наличие на предпоставките на чл. 72, ал. 1 от ЗМВР, както и по реда на НПК - в случай, че извършеното нарушение на правилата за движение по пътищата представлява и престъпление по НК (не всяко нарушение на ЗДвП обаче е престъпление). Ако обаче задържането е извършено в нарушение на закона, т.е. при липса на условията за това, ще е налице незаконно задържане и държавата ще дължи обезщетение на лицето, чиито права са били неправилно ограничени.

    Дисциплинирането на правонарушителите в правовата държава следва да се извършва само в рамките на закона, който от своя страна трябва да съответства на общоприети правни принципи и стандарти (у нас все по-често това не е така). За това публичната заявка за упражняване на принуда, без да се държи сметка за спецификите на всеки случай, преценени в съответствие със закона, по същество създава опасност от произвол. Когато обаче няма адекватна реакция на гражданското общество срещу системните посегателства срещу правото (напоследък например в НПК и ЗСВ), няма какво да се чудим, че някой министър ще си позволи да говори по такъв начин.

В същото време за подобно задържане трябва да бъдат спазени поредица от административни изисквания, едно от които е заповед за задържане, а задържаният има поредица от права, от които може да се възползва - да се свърже с адвокат или да поиска телефонно обаждане, за да съобщи на близките си. 

Ако лицето е задържано без основания, то има право да обжалва пред съда, обясни за OFFNews юристът Николай Димитров, председател на Управителния съвет на Сдружение "Център за законодателни оценки и законодателни инициативи":

    Задържането по административен ред (т.нар. полицейско задържане) е допустимо в ограничени случаи на пресичане на престъпления (например при заварено нарушаване на правилата за движение по пътищата, което обаче трябва да е същевременно и престъпление, описано в Наказателния кодекс).

    Съобразно изискванията на Конституцията и на ЗМВР, както и на подзаконовите нормативни актове по приложението му, за да е едно задържане законно следва да е налице заповед, или акт на прокуратурата, съответно - съда, и да са съобщени във всички случаи правата на задържания.

    В случай, че задържането е направено без основание или са нарушени правата на задържания, последния има правото да иска от съда обявяването на задържането за незаконно, а оттам и да търси обезщетение за онези вреди, които са настъпили вследствие на задържането в т.ч. и неимуществените такива.

Проблем при тази идея е и поглъщането на и без това оскъдния ресурс в МВР. На практика отвеждането на нарушител на пътя ще доведе до лишаване от един пътен патрул. Оттам и контролът на пътя ще бъде значително занижен, което пък е пълна противоположност на намеренията за овладяване войната по пътищата.

Работещо решение е най-вече в увеличаването на техническия контрол. Експеримент показва, че за 6 месеца с 40% са спаднали нарушенията с линейки на Спешната помощ в София, след като са били оборудвани с видеорегистратори.

Това е така, защото шофьорите усещат, че са контролирани. Това води до самодисциплина, при която шофьорът ще си помисли преди да мине на червено, коментира председателят на Асоциацията на пострадалите при катастрофи Владимир Тодоров.