Общинските съветници на БСП Пловдив излязоха с аргументирапа позиция защо не подкрепиха бюджета на Пловдив за 2019 г..

 

И тази година кметът на Пловдив Иван Тотев не измени на управленския си стил - представи проекта за бюджет на Пловдив за 2019 година във възможно най-крайните законови срокове.Отчет за Бюджет 2018 бе представен 5 дни след провеждане на публичното обсъждане, което означаваше проведено публично обсъждане на тъмно, направено на принципа на залъгването. Така политиката на непрозрачност провеждана през целия мандат на кмета се превърна в запазена марка на управлението на ГЕРБ в Пловдив.
Макрорамката на бюджета на Община Пловдив за 2019 г. е 341 млн. лв. Твърде скромно число за град като Пловдив. Но как да бъде по-голяма, като дори и тази сума на фона на отчетните данни за 2018-а звучи нереалистично. При емблематичните 36 млн.лв. неизпълнение на плана наместните приходи за изминалата година планираните приходи за 2019-а звучат обезпокоително. Планираната сума от 179,56 млн.от местни приходи не е реална, като най-голям риск за изпълнението има в частта на данъчните приходи от имуществени и други местни данъци, които въпреки неизпълнението от 12 млн. лв. за 2018 г.са заложени дори в по-голям размер за новия бюджет – 72,88 млн.лв.
Друг пример: при видимия и с невъоръжено око туристически бум през 2018 г.буди недоумение как от заложения в 2018 г. приход от 380 хил. лв. от туристически данък събираемостта е едва 361, 87хил. лв. и отново за 2019 г. се залагат 380 хил.лв. Тук числата може да не изглеждат големи на фона на останалите пера, но са симптоматични и очертават тренда, а той е инерция и задълбочаваща се липса на капацитет в общинската администрация. Като цяло в приходната си част бюджетът за 2019 г. е съставен по механичен начин, като имаме изкуствено завишение на приходната част спрямо реалните възможности с цел да се балансира бюджетът.
Очакваното неизпълнение в приходната част неминуемо ще се отрази в разходната част на бюджета за 2019 г., или по-точно изпълнението на разходите няма да надвишава 290-300 млн.лв. Разликата естествено ще се отрази на капиталовите разходи, които по традиция се изпълняват много под планираните.
Текущите разходиот 286,68 млн. лв.представляват 83,85% от общия бюджет.Показателят, който най-точно говори за развитието на една община, е процентът на капиталовите разходи спрямо общите разходи в годишния бюджет. Заложените капиталови разходи са 17,30% спрямо общия размер.


В този смисъл особено безпокойство предизвиква изпълнението на капиталовата програма на Община Пловдив в размер на 56,974 млн.лв.Капиталовата програма се финансира от преходен остатък 30,41 млн.лв. и текущ бюджет 26,53 млн. лв., като подсигуряването на последния в този размер е под въпрос, защото зависи изцяло от изпълнението на собственитеприходи.
Изпълнението и окончателното завършване на обектите обаче остава с неясен времеви хоризонт. Имаме всички основания да твърдим, че проекти като стадион „Пловдив“, митологичния проект „Модър-Царевец“, спортна зала „Дунав“,кино „Космос“, Градска художествена галерия, Тютюневия град няма се случат.
В дейности, свързани с културата, образованието, инфраструктурата и опазването на околната среда не се инвестират капиталови разходи от местния бюджет, а се разчита само на финансиране от европейски проекти. Абсолютна заблуда е, чеуспешното реализиране на проекти, финансирани със средства от европейските фондове и програми, са приоритети на Общината. Истината е, че Пловдив е на 15-о място по управление на европейски средства на глава от населението. Изпреварват ни малки общини с по-малки, но ефективни администрации. Армията от чиновници в Община Пловдив трябва да бъде активирана даработи, не да бъде използвана за електорална маса заучастие в партийни митинги.Запазена марка на ГЕРБ както на държавно, така и на общинско ниво е в края на годината да се изразходват огромни суми. Такава оперативност е непрозрачна и безконтролна, поради което и подозрителна.
Управленският стил на кмета при управлението на бюджета се характеризира с корекции на финансовата рамка на Община Пловдив почти на всяка сесия. Мнозинството му осигурява този комфорт, а после декларира опозиционност, за което определението е лицемерие.БСП е последователна в действията си и винаги сме критикували този механизъм на бюджетиране.
Изхождайки от внесените в периода 2016-2018 година бюджети в рамките на мандата и тяхното изпълнение можем да заключим, че от заявените 341 млн. лв. за Бюджет 2019 реалното бюджетно изпълнение едва ли ще надвиши 290-300 млн.лв. Системното залагане на кухи приходии приключването на годината с нарастващи преходни остатъци, както и увеличението във всяка следваща година на относителния дял на текущите разходи спрямо общия бюджет е явен белег за сериозни слабости в организацията по планиране и изпълнение на бюджета в общината.
Бюджет от 341 млн.лв.за град като Пловдив, втория по големина административен център на държавата,европейска столица на културата, е крайно недостатъчна. 341 млн. лева обаче могат да бъдат ефективно използвани за развитие, но при определени условия – визия, план иуправленски потенциал. И трите условия отсъстват в бюджета на Пловдив за 2019 г.


Бюджетна рамкае тактически разчетена, за да заблуди пловдивчани отново и да гарантира ресурс
на управляващите в предстоящата изборна година, затова ние, от БСП, нямаме никакви основания да подкрепим този бюджет.
Бюджетът на Община Пловдив за 2019 г. ебюджетът на статуквото, бюджет, който да се използва като инструмент от управляващите в изборна година. Много са причините за отрицателния ни вот, но ще ги сведем до три в обобщен вид:
1.    Бюджетът на Пловдив за 2019 г. не гарантира политики, водещи до качествена промяна в живота на гражданите.
2.    Заявените приоритети не са финансово обезпечени.
3.    Планираните приходи са надценени спрямо реалните възможности, а заложените капиталови разходи приключват до етап на проведени обществени поръчки.