Председателят на ППГОС „Обединение за Пловдив” Дани Каназирева ще иска среща с кмета Иван Тотев, на която да обсъди възможностите за решаване на проблемите със задръстванията на новоизграденото кръгово кръстовище до Водна палата. Общинските съветници от групата и екипът на ПП „Съюз за Пловдив” са категорични, че колелото на бул. „Цар Борис III Обединител” и „Марица – юг” сериозно затруднява движението не само по тези булеварди, но и на бул. „България” и „Победа”, създавайки предпоставки за пътно - транспортни произшествия.

Кръговото кръстовище до Водна палата не е заложено като транспортно – комуникационно решение в генералния план за организация на движението в Пловдив. В него е предвиден следният вариант, разделен на два етапа. Първият е кръстовище със светлинно регулиране, т.е. светофар, вторият - подлез. Общината е възложила на софийска фирма изготвяне на решение в тази зона, но нито едно от предложенията не е прието. Според проектантите  приблизителната стойност на изграждането на подлез е 2,5-2,6 млн.лв., т.е. 1,5 млн. повече от сега похарчените средства, но представлява кардинално решение. Изграждане на това колело не фигурира и в Общия устройствен план на Пловдив.

Какво предлагаме ние?
 
Варианти в дългосрочен план:

1. Изграждане на колело на кръстовището на Чифте баня. Пространството е достатъчно, включително е решен проблемът с пешеходците чрез съществуващите пешеходни подлези. Светофарна уредба до Водната палата за ляв и десен завой по бул.”Марица - юг” съгласно генералния план за организация на движение.

2. Транспортен подлез на бул. „Марица - юг” е начинът за реално решаване на проблема с трафика в тази част на града, счита Каназирева. Това е и мнението на инж. Димитър Попов от Камарата на инженерите от инвестиционното проектиране. Инж. Попов е един от авторите на Общия устройствен план на Пловдив и, в частност, в областта на транспортните комуникации. Становището на инж. Димитър Попов е, че община Пловдив трябваше да направи микромоделиране на кръгово кръстовище, преди да взима решение за неговото изграждане. Подобен експеримент щеше да струва не повече от 2000 лв., а най - важното е, че можеше да предпази администрацията от грешки, каквато се получи с колелото.

В краткосрочен план: Незабавно решение за премахване на паважа около колелото и то сега, преди зимата, за да се разширят пътните платна. При този вариант радиусът на колелото не противоречи на Наредба 2 на МРРБ за планиране и проектиране на комуникационно - транспортните системи.

Защо го искаме?

Повечето от пловдивчани не одобряват новото кръгово кръстовище. Това показва анкета, проведена във Фейсбук с въпрос „Смятате ли, че новото колело до Водна палата облекчи трафика и подобри организацията на движението?”. Анкетата предизвика огромен интерес. До 20 октомври са гласували 2085 души. Против кръговото кръстовище се обявиха 1757, което прави 84 %, а за – 328 или 16 %.

Безумие, цирей, простотия, трагедия, уродлива идея, измишльотина, която струва на данъкоплатците 850 000 лв, паметник на глупостта, гаф, нагло безобразие – така недоволните наричат новото колело. Мненията са остри и категорични, а някои са откровено саркастични. Костадин Палазов предлага вместо фонтан /още една нелепа приумица на администрацията/ в кръга да се сложи склуптура на „съчинителя, та шофьорите, попаднали в задръстването, да си го „благославят” на воля”. Друг форумец дава идея фонтанът да се аранжира с лиани и маймунки,  за да има най - после в Пловдив зоологическа градина. Пламен Кичуков е още по - краен, смятайки, че на това място трябва да се постави бюст на кмета Тотев, защото си го е заслужил. Димитър Дадачев предлага всеки, който минава, да хвърля по един камък в средата на колелото по аналог с грамадата от камъни до Природонаучния музей, направена през 1997 г. по време на протестите против управлението на Жан Виденов.

Повечето от участниците в анкетата считат, че задръстванията до Водна палата се увеличиха многократно и, че опашките от коли в час пик по бул. „Марица – юг” стигат след пешеходния мост към Герджика, а по панаирния мост – до кръстовището с бул. „България”. Владимир Заказов твърди, че с изграждането на кръговото кръстовище шофьорите масово нарушават ПП на ЗДП и цитира чл. 63, който забранява спирането на жп прелези, надлези и мостове. Същият аргумент посочва и Димитър Генов.

Какво предлагат противниците на колелото?

Противниците на колелото предлагат различни решения – премахване и връщане на стария начин за организацията на движението, изграждане на надлез или подлез за автомобили /кръстовище на две нива, както това е направено при другите мостове на Марица/, монтиране на светофарна уредба. Слави Кузманов дава идея шофьорите да грабнат по една кирка в 23 ч., когато трафикът е слаб, и да махнат паветата за 20 минути. Сред форумците има и други предложения за разширяване на радиуса на кръга чрез премахване на паветата.

Голяма част от участниците в анкетата искат да бъдат оповестени имената на виновниците, заради които толкова много пари са хвърлени на вятъра.  Мариана Ковачева написа: „Който е проектирал колелото, да си скъса дипломата”, а Валентин Краев е още по - хард: „Явно докато някой не влезе в затвора, никой няма да се вземе в ръце”. Георги Папазов иска да се огласи, кой университет е завършил директорът, който ръководи строителството в общината. Учил ли е пътно и мостово строителство или е назначен на тази длъжност, защото е приятел на Тотев от район „Източен”, написа във форума Папазов.

От анкетата може да се направи още един сериозен извод: че в община Пловдив се предприемат градоустройствени мероприятия, без те да са предвидени в утвърдените планове и без широкото им обсъждане на експертно ниво. Робърт Чакъров коментира във форума, че така реализираното кръгово кръстовище не фигурира в нито един от деветте варианта, предоставени от общината за разглеждане в Камарата на инженерите от инвестиционното проектиране.