Спокойна среда, индивидуални занимания, голяма самостоятелност и творчество. Това видяха 20 учители от Враца по време на днешното си посещение в Монтесори детски градини и училище „Св. Св. Кирил и Методий“. 8 учители от начален курс и 12 педагози от детски градини са на посещение в Пловдив за обмяна на опит и добри практики.
В детска градина „Мирослава“ те бяха посрещнати и от заместник-кмета Стефан Стоянов, който успя да коментира с тях предимствата и предизвикателствата от въвеждането на този вид обучение в общинските детски заведения от 0 до 6 години.
„Следваме стъпките на Пловдив. Това, което се случва тук, при Вас, е наистина впечатляващо и искаме да го внедрим в детските градини във Враца“, заяви заместник-кметът по образование в Петя Долапчиева при наблюдението си в ДГ „Мирослава“. 40 преподаватели до момента са преминали курс по Монтесори педагогика в планинския град, допълни тя. Те бяха впечатлени да видях как децата се учат да гладят с истинска ютия, че имат и готварски печки, на които предстои да приготвят следобедната си закуска за деня. На едни от тях директорът Радка Гъркова разказваше за планетите в Слънчевата система, други учиха за континентите, като оцветяваха или нареждаха пъзели, на трети им беше интересно да научат повече за клетките в тялото и тяхното деление, а четвърти четяха книжки или смятаха по математика.
„Курсовете по Монтесори, които организираме заедно с Нов български университет, са една добра основа, но същинската работа започва след това“, коментира Стефан Стоянов. Той подчерта, че Монтесори е начин на мислене, което дава добри практически умения, но най-трудното е да се изгради отношение към децата за осъзнаването им като личности с различни индивидуалности.
Заместник-кметът Стоянов обясни, че е дадена максимална самостоятелност в градините по изпълнение на метода „Монтесори“ и децата се учат сами да се обличат, събличат, хранят, сервират, отсервират.
„Даваме свободата на децата дали да спят следобед или не. Ако не спят, те трябва да спазват правилата да пазят тишина и да се занимава с друга дейност“, конкретизира Стефан Стоянов. Точно от тези деца, които не спят следобед, той получи подарък по случай наближаващите коледни празници – красиво изрисувана керемида с Дядо Коледа.
Заместник-кметът подчерта методът „Монтесори“ учи децата да си помагат взаимно, да споделят, да се грижат едни за други, да имат отношения към останалите, на правото на избор и ненасилие.
„Важно е да учим децата на меки умения, социални умения на критично мислене“, заключи Стефан Стоянов.