Марката, поставила началото на филателията, ще видят посетителите на изложението „Булколекто 2014“. „Черното пени“ ще бъде експонирана в бронирана витрина в палата 7 на Международен панаир Пловдив от 24 до 26 октомври.
Късчето хартия, чиято цена днес надхвърля eдин милион английски лири, се появява на 6 май 1840 година във Великобритания. Марката e наречена "Черното пени" заради стойността - едно пени, и цвета й. Върху нея е изобразен ликът на кралица Виктория. Зоологът Джон Едуард Грей купува няколко броя от „Черното пени” с намерението да ги запази и така започва историята на световното филателно движение.
По повод на неговата 175-годишнина Съюзът на българските филателисти (СБФ) ще покаже първата в историята марка по време на „Булколекто 2014“. Петото издание на изложението отбелязва също 135 г. от началото на пощенските съобщения в България и 25 г. от основаването на Европейската филателна федерация ФЕПА, чийто президент Хосе Рамон Морено ще гостува в Пловдив. На годишнината на ФЕПА е посветен блок от четири марки на тема „История на електрическия трамвай“, който ще бъде пуснат в употреба в деня на откриването на „Булколекто“.
На 150 табла ще бъдат подредени колекциите на участниците във Филателна изложба „България – Португалия“, а експонатите са мадалисти от национални и международни конкурси. Проявата се организира от СБФ и Международен панаир Пловдив под патронажа на посланика на Република Португалия у нас Луиш Фераш. Ще бъде валидиран пощенски блок, представящ знаменития португалски мореплавател Фернандо Магелан.
Панаирът на колекционерите „Булколекто“ е единствен в България. Показват се сбирки от филателията, нумизматиката, бонистика, фалеристика и други колекционерски области. Участват фирми, предлагащи аксесоари, пощенски администрации, издателства за специализирана литература.
Паралелно с „Булколекто 2014“ в Международен панаир Пловдив се провеждат: Международна изложба за медицина, стоматология и фармация „Медикус, Денто, Галения“ (22-25 октомври), Специализирана изложба за цветя, декоративна растителност, градинско оборудване и аксесоари „Цветна есен“ (22-26 октомври), финали за Световната киноложка купа и Републикански шампионат за български породи кучета (25 -26 октомври).
Идеята за хартиена лепенка като знак за заплатена пощенска услуга е предложена през 1834 г. от британеца Джеймс Чалмърс. Първата марка е направена от Роуланд Хил през 1837 г., но официално е издадена три години по-късно – на 6 май 1840 година. Това е „Черното пени“.
На нея върху черен фон стои портрет на кралица Виктория в профил. Графичният дизайн е дело на Джеймс Чалмърс, книжар и печатар от шотландския град Дънди. Образът на британската кралица останал върху всички марки, издавани в страната, до началото на ХХ век.
“Черното пени“ е използвана около 10 месеца и има тираж 68.8 милиона броя, но излиза от употреба заради сериозен проблем – пъчатът върху черния фон не е достатъчно отчетлив и лесно може да се премахне, а марката да се използва отново. За да се избегне това, се появява марката „Червено пени“ през 1841 година.
Днес първите британски пощенски марки са сред най-ценните в света. На търг в Лондон японски бизнесмен платил 1,35 милиона английски лири за “Черно пени” с клеймо от 2 май 1840 г., т.е четири дни преди валидирането. 2,4 милиона долара е достигнала цената на плик с "Черното пени" и клеймо от 2 май 1840 г. по време на аукцион в швейцарския град Лугано през 1991 година. Тази сума била третата по големина за филателна рядкост.
През 2007 г. колекция от пощенски марки "Черното пени" бе извадена на благотворителен търг в Ню Йорк с прогнозата, че ще бъде продадена за 4-5 милиона долара. Приходите бяха предназначени за международната хуманитарна организация „Лекари без граници“.