Основните резултати от провежданите от Националния статистически институт (НСИ) ежегодни изчерпателни изследвания, характеризиращи дейността на образователните институции, за Пловдивска област са следните: • През учебната 2014/2015 година в детските градини са записани 23.1 хил. деца, като се наблюдава увеличение от 0.3% в техния брой в сравнение с предходната година. • През 2014 год. завършилите средно образование в общообразователни и професионални училища са съответно 2.3 и 2.6 хил. ученици. • Броят на записаните в различните степени на висшето образование за 2014/2015 учебна година бележи увеличение с 4.1% в сравнение с предходната учебна година - 40.6 хил., като се наблюдава спад в броя на студентите в частните университети с 2.3%. • Значително се увеличава броят на докторантите, като към 31.12.2014 год. в образователна и научна степен „доктор” в областта се обучават 541 лица, или с 4.6% повече в сравнение с предходната учебна година. Предучилищно образование=
През учебната 2014/2015 година броят на самостоятелните детски градини с директор е 175, или с 1 повече в сравнение с 2013/2014 учебна година. Броят на децата, настанени в детските градини за учебната 2014/2015 година е 23.1 хил., което е с 3.7 хил. или с 19.2% повече от броя им през учебната 2009/2010 година и с 0.3% повече в сравнение с предходната година. Обхватът на децата в детските градини, изчислен чрез груповия нетен коефициент на записване1 намалява от 85.0% за учебната 2013/2014 година на 84.2% за учебната 2014/2015 година.Средният брой деца в една детска градина за областта е 132. Средният брой деца,
формиращи една група нараства от 18 през предходната година на 25 през учебната 2014/2015година. Педагогическият персонал, зает в детските градини, е 1.9 хил., от които 1.8 хил. са детскиучители. В сравнение с предходната учебна година общият брой на педагогическия персонал се
увеличава с 26 души, или с 1.4%. Броят на лицензираните частни детски градини се запазва - през учебната 2014/2015 година
в областта функционират 4, но все още са алтернатива за една малка част от родителите. Частните детски градини са посещавани от 281 деца,представляващи като относителен дял едва 1.2% от общия брой на децата в детските градини.
В началото на учебната 2014/2015 година учебни занятия се водят в 162 общообразователни училища2, от които 14 начални, 109 основни, 8 гимназии и 31 средни общообразователни училища (СОУ). Няма промяна в броя на общообразователните училища в сравнение с предходната учебна
година.През учебната 2014/2015 година броят на учениците във всички видове общообразователни
училища е 55.0 хил., от които 9.4 хил. - в селата. В сравнение с предходната учебна година броят на
учениците в общото образование се увеличава със 141, или с 0.3%. През учебната 2013/2014 година общообразователните училища са напуснали по различни причини 1.6 хил. ученици, от които 1.4 хил. учащи в основното образование. Най-голям е
относителният дял на учениците, които са напуснали по семейни причини - 0.7 хил., или 46.4% от
общия брой на напусналите, следван от заминалите в чужбина - 36.9%, и на напусналите поради
нежелание да учат - 11.3%. През 2014 г. основно образование в общообразователните училища са завършили 3.6 хил.
ученици. През същата година диплома за завършено средно образование в общообразователните
училища са получили 2.3 хил. души. Учителите (вкл. директорите и помощник-директорите с преподавателска заетост) в
общообразователните училища през учебната 2014/2015 година са 4.0 хил., или със 73 по-малко в
сравнение с предходната година. Учителите са високо образовани - 94.0% имат завършена
образователно-квалификационна степен „бакалавър” или „магистър”, а 5.8% са завършили
образователно-квалификационна степен „професионален бакалавър” или еквивалентна в миналото
степен. Жените преобладават в учителската професия, като съставляват 85.5% от общия брой на
учителите.
В една паралелка в дневните общообразователни училища има средно по 21 ученици. Към 1.10.2014 г. в областта има 6 функциониращи частни общообразователни училища, от които 2 основни, 3 гимназии и 1 средно общообразователно училище (СОУ). В частните
общообразователни училища учат общо 359 ученици, което е само 0.7% от общия брой на
учениците.
В училищата и паралелките за деца със специални образователни потребности се учат общо
293 деца, или с 21.6% повече в сравнение с предходната учебна година. За тяхното обучение и
възпитание полагат грижи 65 учители специалисти и 23 възпитатели.
Професионалното образование и обучение през учебната 2014/2015 година се осъществява в 4 училища по изкуствата, 30 професионални гимназии и 3 професионални колежи с прием след средно образование. Общият брой на учащите в професионалното образование и обучение през тази учебна година е 14.1 хил. и в сравнение с учебната 2010/2011 година намалява с 1.7 хил., или с 10.6%, а в сравнение с предходната - с 47, или с 0.3%. В професионалното образование преобладават момчетата, които са 62.2% 62.8% от общия брой на учениците. В програмите за придобиване на III степен професионална квалификация най-висок е относителният дял на учениците, изучаващи специалности в област „Технически науки и технически професии“ - 31.1%, следван от този на учениците в област „Услуги за личността“ – 14.0% и „Стопански науки и администрация“ - 13.1%. В програмите за придобиване на II степен професионална квалификация на първо и второ място са съответно учениците в областите „Услуги за личността“ (32.2%) и „Технически науки и технически професии“ (28.4%). През настоящата учебна година учителите, които работят в професионалните училища, са общо 1.2 хиляди. Преобладаващата част от тях - 94.9%, са високо образовани с придобити образователно-квалификационни степени „бакалавър” или „магистър”. През 2014 г. средно образование в училищата по изкуствата, спортните училища, професионалните гимназии и професионалните училища са завършили с диплома 2.6 хил. души. Втора и трета степен професионална квалификация през 2014 г. са придобили съответно 0.6 хил. и 1.5 хил. души. В професионалните училища и паралелки с прием след VI, VII и VIII клас 57 ученици са получили първа степен професионална квалификация. В професионалните колежи с прием след завършено средно образование 28 души са придобили четвърта степен професионална квалификация. През учебната 2014/2015 година 116 ученици се обучават в 4 частни професионални училища, което е едва 0.8% от всички ученици в професионалното образование. Същевременно обаче значително се увеличава броят на лицата на възраст 16 и повече години, записани в програми за професионално обучение срещу заплащане за придобиване на степен на професионална квалификация в центрове за професионално обучение (ЦПО), професионални гимназии и професионални колежи. По степени на професионална квалификация разпределението им е: първа степен - 488 лица, втора степен - 93, трета степен - 963, и четвърта степен - няма лица. В сравнение с предходната учебна година броят на записаните курсисти се увеличава общо с 855 души, или повече от два пъти, което илюстрира желанието на лицата за повишаване или придобиване на нова квалификация и предоставя допълнителни възможности на пазара на труда. През учебната 2014/2015 година общият брой на студентите в Пловдивска област, включващ записаните в четирите образователно-квалификационни степени („професионален бакалавър”, „бакалавър”, „магистър” и „доктор”), възлиза на 41.1 хил., което е с 1.6 хил., или с 4.0% повече в сравнение с предходната учебна година.
В структурата по области на образованието най-висок относителен дял заемат
обучаващите се по специалности в област „Стопански науки и администрация” - 64.7%,
следвани от „Здравеопазване“ - 11.0%, „Спорт, туризъм и хотелиерство” - 10.2% и „Сигурност
и безопасност” - 7.2%. През 2014 г. ОКС „професионален бакалавър” са придобили 0.9 хил. студенти, от които
98.6% са български граждани. Най-голям е броят на дипломираните по специалности в област
„Стопански науки и администрация” - 0.6 хил., или 61.3% от общия брой на завършилите,
следван от областите „Здравеопазване“ - 0.1 хил. (14.1%), „Спорт, туризъм и хотелиерство” -
0.1 хил. (8.3%), и „Сигурност и безопасност” - 45 души (4.8%).
Преподавателите в колежите са 200, като от тях 156, или 78.0%, са на основна работа.
Броят на учащите в частни колежи от учебната 2012/2013 година намалява значително поради преобразуването на
самостоятелен частен колеж в университет и презаписването на студентите от ОКС „професионален бакалавър“ в
ОКС „бакалавър“. В област Пловдив най-голям е броят на чуждестранните студенти от Гърция - 40.8%,
следван от тези от Турция - 25.7%, и от Великобритания - 8.0% от общия брой чуждестранни
студенти.
Наблюдава се постепенно нарастване на броя на студентите от Гърция - от 0.6 хил. през
2010/2011 година на 1.0 хил. през настоящата учебна година, или 1.7 пъти. Броят на студентите от
Турция в същото време намалява - от 1.0 хил. през учебната 2010/2011 година на 0.6 хил. през
2014/2015, или с 41.4%.
Броят на мобилните студенти4, обучаващи се в университетите и специализираните висши
училища, нараства от 2.2 хил. през учебната 2010/2011 година на 2.3 хил. през учебната 2014/2015
година, или с 4.1%, като в сравнение с предходната учебна година се наблюдава намаление в броя
им от 0.2%.
През учебната 2014/2015 година преподавателите в университетите и специализираните
висши училища са 2.9 хил., като 1.8 хил., или 62.2% от тях са на основна работа.
