
На 8 август (събота), от 13.00 часа Музеят на авиацията в Крумово, филиал на Националния военноисторически музей, ще получи като дарение реплика на първия конструиран и изработен в България самолет „Йорданов 1“. Това съобщиха от неговия пресцентър.
Събитието е част от честванията на 100-годишнината от началото на самолетостроенето у нас, които ще се проведат от 7 до 9 август 2015 г. на територията на авиобаза Крумово и Музея на авиацията.
На 7 август от 11.00 часа музеят ще бъде домакин на пресконференция, на която ще бъде представена програмата на отбелязването на годишнината.
Организатори на събитието са Фондация „Български военновъздушни сили“, Министерство на отбраната, Военновъздушните сили и Музеят на авиацията.
Повече за първия български самолет и неговия изобретател:
Асен Христов Йорданов е роден през 1896 г. в София. Като ученик се записва доброволец в Балканската война и служи в Първо аеропланно отделение. В края на 1914 г. започва строителството на аероплан в работилница в Княжево. В работата си е подпомаган от Григор Найденов, а чрез Министерство на войната получава двигател, витло, охладител и колела от пленен трофеен самолет. В началото на март 1915 г. готовата конструкция е представена в Царския манеж. През юни 1915 г. авиаторът Гаврил Стоянов изпитва летателните възможности на новопостроения аероплан. Самолетът е биплан, конструкция тип Albatros с разпереност на крилата 14 м, дължина 8.5 м и мотор „Argus” 100НР. През юни 1915 г. пилотът Радул Милков прави сполучливо излитане на височина 300-400 м пред назначена от Министерство на войната комисия и хофмаршала на двореца генерал Савов. Така машината на Асен Йорданов става първият успешен самолет, конструиран и построен в България. По-късно е предаден в Аеропланното отделение, разположено на аеродрума при гара София. Асен Йорданов завършва Аеропланното училище за пилоти и служи като боен летец в Първо аеропланно отделение. През април 1918 г. със самолет D.F.W. участва в свалянето на вражески двуместен биплан. Кавалер е на два ордена „За храброст“ от Балканската и Първата световна война. През 1921 г. заминава в САЩ за участие в конкурс за обиколка на Земята. Конкурсът се проваля, а Йорданов остава в Ню Йорк като общ работник и учи английски език. По-късно работи в авиокомпания „Къртис” като чертожник, а след това става изпитател, летец инструктор, конструктор, летец педагог. Записва аероинженерство, изучава физика, химия и радиотехника. Открива собствена компания „Йорданов Авиейшън Корпорейшън”, чрез която обслужва челните самолетостроителни компании на САЩ. Асен Йорданов поддържа училище за летци, като онагледява съвършено новаторски авиационното обучение. Със своите научнопопулярни книги за авиацията той става световноизвестен авторитет в тази област. След като сътрудничи в разработката на самолетите „Локхийд Р-38“, „Къртис“, Боинг – В-17“, Йорданов преминава в гражданското въздухоплаване и участва в конструирането на транспортния самолет „Дъглас ДС-3“. Умира през 1967 г. в САЩ.