Шефът на Локомотив (Пд) Николай Неделчев откри в Националната художествена галерия в София изложбата "Образ и подобие. Тя включва 77 автопортрета от съвременни български художници, собственост на колекционера и меценат Николай Неделчев.
Експозицията е резултат от едногодишна работа с автори, поканени от колекционера и неговия консултант Надя Тимова да представят концепция за художествено претворяване на собствения си образ.
Желанието на колекционера е да притежава творби на български художници, които въплъщават възможно най-всеобхватно облика на съвременното българско изкуство – произведения, които са способни да дадат представа за себеоценката и креативността на своите автори.
Колекцията е стартирана като експериментален проект от самия Николай Неделчев вследствие на откупката на няколко автопортрета от изявени български художници. Автопортретът се превръща във фокус на неговия интерес и колекционерска страст заради откровеността, психологическата дълбочина и възможността за творческо превъплъщение на художниците. За изложбата са селектирани 77 утвърдени и съвсем млади автори, изявяващи се в областта на живописта, скулптурата и новите медии, сред които Светлин Русев, Емил Попов, Вежди Рашидов, Сашо Стоицов, Снежана Симеонова, Станислав Памукчиев, Греди Асса, Алла Георгиева, Димитър Яранов, Ива Яранова, Иван Кюранов, Иван Костолов, Любен Петров, Деян Янев, Зоран Георгиев, Калия Калъчева, Нора Ампова и много други.
Избраните за проекта художници са представители на различни поколения, което предполага различни като стил и подход произведения. Визуализираните предложения варират от произведения с класическа иконография – художник с четка в ръка, до творби, които трудно могат да бъдат припознати като автопортрети – „Моят най-добър приятел” на Любен Петров, представя конска и момчешка глави една до друга; в автопортрета на Сашо Стоицов липсва образ и какъвто и да е наратив; интерпретацията на Стела Василева по темата е полуголо момиче и извадените ѝ в другия край на картината анатомични органи. Материалите и техниките на изпълнение са също разнообразни – от класическите масло, акрил, бронз и бял мрамор, до кал и слама, бяла захар, пайети и колаж. Размерите на творбите при по-младите художници са повече от експанзивни – двуметрови платна, търсещи по-широки хоризонти, заредени с повече експресивност, полет на въображението и амбиции.
Изложбата е съпътствана от двуезичен каталог, придружен от текстове на съвременни български автори, разсъждаващи по темата за преходността на битието.