Правителството на България  официално предлага чужди  военни самолети да се включат в охраната на въздушното пространство на страната ни.
Това става ясно от проектозакона за изменение и допълнение на Закона за отбраната и въоръжените сили на Република България, който бе обявен за обществено обсъждане снощи.
Съгласно чл. 130, ал. 1 на Закона за отбраната охраната на въздушното пространство на България се осъществява от Българската армия.
В проекта пък е записано, че в чл. 130 се правят следните изменения и допълнения:
"ал. 1 се изменя така: „(1) Охраната на въздушното пространство на Република България се осъществява от Българската армия самостоятелно или съвместно с въоръжени сили на съюзнически държави.“
"На Срещата на върха в Уелс държавните и правителствени ръководители на страните-членки на Алианса (проведена през септември 2014 г. - бел.ред) отправят препоръка, препотвърдена от министрите на отбраната от срещата им в Брюксел през февруари 2015 г., за необходимостта от провеждане на съвместна мисия за усилване на способностите по охрана на въздушното пространство на страните от източния фланг на НАТО, в това число и на България. С проекта на закон се създава нарочна законова уредба, по силата на която част от дейността на въоръжените сили, по-специално осъществяването на задачи по Air Policing от страна на военновъздушните сили, ще може да се извършва съвместно със сили и средства и на съюзниците от Организацията на Северноатлантическия договор", се казва в мотивите на кабинета за предложените изменения в закона.
Те са подписани лично от премиера Бойко Борисов.
Със законопроекта се предлага и изменение в уредбата, свързана с употребата на оръжие и бойни средства, в случаите когато това се налага при осъществяване на съвместен Air Policing, пише още в документа.
"Промените са продиктувани от необходимостта да се създаде законова рамка, която да даде достатъчни гаранции, че задачите ще бъдат изпълнени в цялост и при отчитане на националните интереси. Това включва и хипотезите, изискващи употреба на оръжие и бойни средства, когато с оглед на конкретната обстановка е невъзможно съответното въздухоплавателно средство да бъде принудено да кацне на определено летище", мотивира се кабинетът.