Двигателите за бойните самолети МИГ 29, които Българските Военно-въздушни сили  ще получат от Полша за ползване докато ремонтират договорените, не са безплатни. Това заяви заместник-командира на ВВС бриг. ген. Анатолий Кръстев пред Канал 3.

Припомняме, в изявление от името на военния министър Николай Ненчев бе споменато, че след подписване на договора за ремонт с Полша, страната ни ще получи два двигателя, за да поддържа готовността си. Пред медиите от военното министерство бяха обявили, че в подготвения договор, ще се отремонтират 6 двигателя за 1023 000 000 лева всеки и ще ни се предоставят два двигателя за ползване до края на годината напълно безплатно.

Зам.-командващият ВВС уточни за двата двигателя обявени от министъра като безплатни, че "към момента на получаване няма да платим, но в контекста на договора те са включени". Той уточни, че "тези два двигателя са на принципа на осигуряване на първо време, защото се нуждаем от тях, а след това, тези часове, които ще бъдат осигурени на тях ще бъдат сметнати в общата цена на договора".

Зам.-командирът на ВВС отрече, че предстоящият договор предоставя само 250 часа нальот за всеки двигател, а предложението на рускатата РСК МиГ е предвиждало двойно повече часове. Той поясни, че разликата е много малка между часовете в двата договора и съответства на разликата в цената на двете оферти.

По думите му 250 часа нальот за двигател са достатъчни за две години изпълняване на полети . Проблемът според генерала е, че в този договор не е предвиден ремонт и резервни части за другите компоненти на изтребителните машини, а само за двигателите. "МиГ 29 са сложен комплекс и имат хиляди агрегати и части, които имат определен ресурс и понякога дефектират. На този етап в този договор не коментираме тези резервни части и летателния ресурс на самолета". В случай, че нещо друго се развали ВВС обмислят да се обърнат за помощ към страни като Украйна или Славокия, както и към частни фирми, които могат да предоставят услуги по ремонт на други части на МиГ 29.

Генерал Кръстев призна, че решението за подписване на договора с Полша е политическо и не го коментира.

Той съобщи, че решаването на проблема може да дойде със закупуването на нови самолети. По думите му министър Ненчев е получил мандат да проучи възможностите за това, но подчерта, че процесът отнема години. "Реално експлоатацията на нашите МиГ 29 може да продължи до 2029 година, ако има работещи двигатели и резервни части", посочи той.

Бриг.-генерал Анатолий Кръстев обясни, че ВВС не се притеснява от решението за съвместна охрана на въздушното ни пространство с партньорите ни от НАТО и добави, че това е свързано и с ремонта на изтребителите. Той обаче изтъкна, че притесненията на ВВС са дали охраната на нашето небе ще става "съвместно" или "вместо".

"Това може да означава една седмица българските и една година румънските ВВС. Ние в контекста на промяната разбираме водещата роля на българските ВВС заедно с нашите партньори", уточни генералът.

Заместник - командирът на родните военно въздушни сили коментира и военните действия по въздух в Сирия.

Според негово лично мнение Русия не е нарушила умишлено турското въздушно пространство, тъй като базата за кацане е само на 30 км. от сирийско-турската граница. "От разположението е ясно, че за един изтребител с големи скорости от порядъка на около 1000 км/ч. винаги може да се допусне грешка и да се навлезе в чуждо пространство. По всички летища т.нар. "схема за кацане" или заход включително и по гражданските летища, надхвърлят тези 30 км. При едни такива лоши метерологични условия се прави такъв заход", разказа още ген. Кръстев.

Според него обаче е необходимна незабавна координация на действията на руската страна с тези на международната коалиция, защото колкото и да са точни едни удари, грешки винаги могат да станат. По думите му това, което се прави в момента, ако липсва координация е "страшно хазартно".