Гражданският инициативен комитет за спасяване на летище "Пловдив" изпрати открито писмо до премиера Бойко Борисов с молба да се намеси за да спре унищожаването на аерогарата. В него се казва:
ДО
Г-Н БОЙКО БОРИСОВ
МИНИСТЪР-ПРЕДСЕДАТЕЛ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
КОПИЕ:
Г-Н ГРОЗДАН КАРАДЖОВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КОМИСИЯТА
ПО ТРАНСПОРТ, ИНФОРМАЦИОННИ
ТЕХНОЛОГИИ И СЪОБЩЕНИЯ
НА НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ
НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
ОТВОРЕНО ПИСМО
от Инициативен комитет за спасение на Летище Пловдив и представители на гражданското общество в гр. Пловдив
Относно: Незабавно преустановяване на водената от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, кмета и изпълнителния директор целенасочена политика за унищожаване на Летище Пловдив
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОРИСОВ,
Обръщаме се към Вас с молба и надежда да покажете политическа воля и да приложите необходимите компетентности за преустановяване водената до момента от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията политика, подкрепяна убедително от кмета на община Пловдив и изпълнителния директор на Летище Пловдив ЕАД за преустановяване на дейността му или за превръщането му в аналог на Летище Горна Оряховица. В тази посока, разчитаме и на Вашия собствен авторитет и лично влияние. Считаме, че тези, от които зависи съществуването и просперитета на Летище Пловдив, водят агресивна борба не за развитието му, а за неговото унищожаване.
Бихме искали да обърнем Вашето внимание към факта, че до момента няма адекватна реакция на подаваните от нас сигнали и отправени запитвания по темата и това още веднъж доказва, че Държавата като едноличен собственик на неговия капитал не изпълнява своите задължения, така както и не провежда политика, съобразена с европейското законодателство.
На ясно сме, че функционирането на Летище Пловдив като международно летище с редовни линии и чартърни полети нарушава бизнес интересите на определен кръг лица, така също знаем и отговора, който би дал министър Московски относно съдбата на летището – предстои концесия. Много мнения сме чули, много информация е изтекла по повод негово бъдеще. Но това писмо няма за цел да Ви информира за финансовото състояние на летището и предстоящите съкращения там, нито да Ви предложи бизнес план за неговото развитие, позовавайки се на приети европейски регламенти, директиви, решения, резолюции и становища, а да Ви убеди, че адекватно управление (ако го допуснете) може да развива летището и от това да печели гр. Пловдив и региона, както и туризма на местно, регионално и национално ниво. Искаме да Ви убедим, че нашата кауза, е кауза на Пловдив, региона и на България, като чрез определянето на Летище Пловдив за приоритет ще се защити държавния, а не корпоративния интерес.
Като регионално летище, Летище Пловдив следва да работи по правилата определени в ЕС за начина на функциониране на такъв вид летища. Именно Европейският парламент признава, че „регионалното въздухоплаване, също както другите видове транспорт, е ключов фактор за осигуряване на мобилността на гражданите” и че „по-добрата свързаност и ефикасната интермодална мобилност могат да допринесат значително за подобряване на достъпа до регионите, за бизнеса, туризма и развитието на свързаните с това услуги, както и за разпространението на икономическо благоденствие”.
Очакваните тенденции за прогнозиран в недалечно бъдеще недостиг на капацитет, съгласно Становище на Европейския икономически и социален комитет относно „Капацитет на летищата в ЕС“ (проучвателно становище по искане на Европейската комисия), могат да бъдат преодолени чрез „по-ефективно използване на съществуващите активи на летищата в ЕС. По-голямата интермодалност, по-добрата свързаност, по-ефективното използване на вторични центрове и малки летища, по-големите самолети и оптимизирането на процесите биха могли да бъдат подходящи решения.”.
Има редица европейски примери, които доказват ефективно функциониране на летища, чийто основен район е столичен град и регионални летища в близост (Брюксел-Шарлероа 46 км; Франкфурт – Хан 110 км; Барселона - Жирона 100 км; Барселона – Реус 78 км; Реус – Жирона 170 км; Мюнхен – Меминген 112 км; Милано – Бергамо 40 км; Париж – Буве 85 км; Виена – Грац 150 км; Дюселдорф – Везе 70 км; Краков – Катовице 78 км; Сибиу – Клуж 150 км; Клуж – Тургу Муреш 107 км; Тургу Муреш – Сибиу 114 км; Сибиу – Брашов 140 км; Брашов – Тургу Муреш 150 км; Букурещ – Брашов 150 км). Но зад успеха им стоят далновидни политически решения и професионално управление.
Европейският парламент в Резолюция от 10 май 2012 г. относно бъдещето на регионалните летища и въздухоплавателните услуги в ЕС подчертава, „че правилното развитие на регионалните летища допринася за успоредното развитие на туристическата система, която е жизненоважна област за много европейски региони” и посочва, „че туризмът показва много голям капацитет за устойчивост на икономическата криза и че трябва да се обръща особено внимание на всеки елемент или действие на икономическата политика в подкрепа на неговото развитие и добро функциониране, какъвто е случаят с въздушния транспорт и проектите за летищни инфраструктури”.
Отчитайки значението на туризма за Брутния национален продукт, за платежния баланс, за заетостта и състоянието на пазара, включително като инструмент за подпомагане или стимулиране на възстановяването и икономическото развитие, както и за повишаване на качеството на живот на посетителите и приемните общества и зависимостта му от модернизирана транспортна инфраструктура (сухопътна, железопътна, водна и въздушна), не случайно в Националната стратегия за устойчиво развитие на туризма в Република България 2014-2030, е залегнала необходимостта от осигуряване „развитие чрез разширение на международните летища София, Варна, Бургас и Пловдив с повече терминали и капацитет с около 50 % за поемане на два пъти повече туристопоток за периода до 2030 г.”. Излишно е да подчертаваме значението на туризма за конкурентоспособността на дестинацията и за просперитета на местното население, особено в контекста на събитието: Пловдив - Европейска столица на културата 2019.
Считаме, че съществуването, респ. евентуалното разширяване на летищата има обществено измерение. Това налага обществен диалог, в който следва да участват правителството, службите за контрол на въздушното движение, летищните власти, авиокомпаниите, заинтересовани страни на регионално равнище и местните жители. Ето защо се надяваме бъдещето на Летище Пловдив да бъде определено именно чрез активен обществен диалог, а не чрез решения, предложени от чиновници, взети под натиск.
Господин Борисов,
В качеството Ви на министър – председател, Ви молим да предотвратите загиването на едно държавно дружество, което същевременно е и важен стратегически обект за Пловдив и страната.
Декларираме пред Вас и пред българското общество, че ще направим всичко необходимо, за да спасим Летище Пловдив и то да продължи своето функциониране, развивайки се, отчитайки световните тенденции, спазвайки европейските препоръки и най-добри практики и зачитайки върховенството на закона! А това според нас е напълно възможно, ако общината придобие правото на собственост върху имотите, терена и акциите от капитала на Летище Пловдив ЕАД!
Очакваме Вашата адекватна реакция.
Гр. Пловдив 13.10.2015г.
Подписали Отвореното писмо:
ИНИЦИАТИВЕН КОМИТЕТ ЗА СПАСЕНИЕ НА ЛЕТИЩЕ ПЛОВДИВ:
ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА ГРАЖДАНСКОТО ОБЩЕСТВО: