“Топлофикация София” съди свой клиент за дължими 8,70 лева и то след като преди две години е платил всички сметки. Омбудсманът Мая Манолова се заема със случая, информира dir.bg.
Преди 2 години столичанинът Роберт Йорданов се издължава на дружеството и плаща над 1500 лева, след като баща му умира и той решава да продаде апартамента, съобщи БНТ.

Затова изненадата му е огромна, когато неотдавна получава призовка, че заради останали по-малко от 9 лева дълг отива на съд. От “Топлофикация” обясняват, че причина за дълга е прехвърляне на собствеността.

През 2013 г. обаче, след като плаща точно 1525 лева дължими суми за парно, при прехвърлянето на партидата на новите собственици отново проверява за задължения към дружеството.

“Казаха ми, че нищо не дължа към “Топлофикация” и към “Софийска вода”. И така до момента, в който получих от съда, че дължа 8,70 лв., плюс разходи по делото. Ходих в “Топлофикация”, питах дали може да си платя тези 8,70 без адвокатските хонорари, но ми отговориха, че не може. Вече било заведено дело и държат да си заплатя всичко”, разказа Йорданов.

Отчаян, че трябва да плати още около 600 лева, той наема адвокат, който го съветва да направи възражение срещу “Топлофикация” и да го предаде до Столичната община и до омбудсмана Мая Манолова.

“За да има прекратяване на делото, “Топлофикация” трябва да оттегли иска. Те заявяват, че това няма да стане", коментира адвокат Миглена Стамболиева.

От “Топлофикация София” заявиха, че не правят разлика между малки и големи длъжници. За тази година са имали 15 хиляди дела за просрочени суми и са събрали над 20 млн. лева.

А за конкретния случай говорителят на дружеството Елизабет Павлова каза:

“На 23 септември той е прехвърлил апартамента на новия собственик. Но септемврийската сметка е излязла на 15 октомври и затова той не е разбрал за тази минимална сума, която трябва да плати. Той не е оставил координати за връзка, не е последвало плащане и никой не се е обадил, се е наложило да се заведе дело за събиране на тези суми.”

Манолова: Това е издевателство, няма да оставя нещата така

Междувременно омбудсманът Мая Манолова заяви, че се заема с този и други случаи, защото, по думите й, "Топлофикация" издевателства над гражданите.

"Топлофикация" е некоректна към нейните длъжници. Не уведомяват техните клиенти, че са длъжници, а за по-лесно прибягват до съда, като претендират и за разноските по делото", каза тя пред bTV.

По думите й в съда при делата, които води „Топлофикация-София“, на длъжниците се начислява такса, която е известна като такса „юрисконсулт”. Според Манолова за едно обикновено заявление до съда, което изпраща дружеството, има до 300 лева такси и по този начин сметките нарастват. Тя показа документи на „Топлофикация-София“, които показват „юристконсултските” възнаграждения.

„Ако абонатът не плати тези 300 лева срещу него започва производство за събирането”, поясни тя и посочи, че след като това стане се стига до частен съдебен изпълнител, които да изземе дължимото и по този начин сметките нарастват в хиляди проценти.

По думите й лошата информационна система е другият проблем, който дружеството създава на клиентите.

"654 дела е образувала "Топлофикация" само за последните 10 дни. 200 000 лв ще получи за това, че е дала свои клиенти на съд", добави бившата депутатка от БСП и се закани, че няма да остави нещата така.

Тя уточни, че вчера вече се срещнала с ръководството на дружеството, но оттам й обяснили, че понеже то е общинско, нищо не зависи от тях. Затова тя ще се обърне и към Столичния общински съвет.