Започват изпитванията в аеродинамичен тунел на първия български безпилотен самолет-робот с вертикално излитане
Изпитванията на безпилотни летателни апарати /БЛА/ в аеродинамичен тунел предшестват излитането на всеки един от тях. В аеродинамичния канал студентите и техните преподаватели изпитват и усъвършенстват формата на летателния апарат, казва доц. Димо Зафиров – преподавател в катедра “Транспортна и авиационна техника и технологии” към Пловдивския филиал на Технически университет-София. В аеродинамичният канал се имитира полета на БЛА, като се определят аеродинамичните им характеристики. Най-добре оборудваната българска лаборатория за БЛА разполага с шесткомпонентна везна, която измерва всички сили и моменти, които възникват по време на изпитванияизпитванията. После резултатите влизат и се обработват от компютър.
На днешните изпитвания ще бъдат проверени съотношенията между подемната сила и съпротивлението на БЛА от типа съчленено крило, обясни доц. Зафиров. Резултатите ще дадат основа за първия реален полет на нов тип БЛА-робот с вертикално излитане. В авиосредите под “летящ робот” се разбира такъв вид БЛА, който може автономно, без прекия контрол на оператор да излита, да лети по определена траектория и да каца на зададено място. Вертикално излитащите самолети от типа “Хариър” ни дадоха идеята, но ние считаме, че нашият БЛА има по-добра схема с по-добри резултати, категоричен е доц. Зафиров. Двигателите на университетския “Хариър” например са електрически, с голяма мощност и с 60 000 оборота в минута. Смятаме, че посоката “изцяло електрически летателен апарат” е много перспективната, коментира до. Зафиров. Роботизирането на БЛА пък ще даде възможност да се избегнат грешките, които допускат техните оператори.
Следващата крачка, която екипът на Техническия университет е готов да направи са изпитвания на почти завършения опитен образец на БЛАа-робот с вертикално излитане. Разбира се крайната цел е серийно производство на подобни летателни апарати, казва доц. Зафиров и пояснява, че това е една от университетските научни разработки, която в скоро време ще получи пазарна реализация. Представям си, че не е далеч времето, когато един фермер вместо да си обикаля земите със своя джип, за да види например какви обработки и кога да ги направи, той просто ще пусне своя автономен БЛА, програмиран да лети по определен маршрут, ще получи същата информация и това ще му струва по-евтино, заключи доц. Зафиров. Той не изключва българските БЛА-роботи да извършват военни, полицейски, откривателски, изследователски, логистични и други мисии.
12 април – Денят на авиацията и космонавтиката се чествува от 8 години като празник и от студентите, преподавателите и завършилите специалност “Авиационна техника и технологии” в Пловдивския филиал на Техническия университет – София. Годишният прием по тази специалност е от 25-30 студенти. Почти всички завършващи студенти започват работа в Луфтханза техник, където ремонтират пътнически самолети Боинг и Ербъс.
Програмата на честването на празника, който ще се проведе на 12 април, петък на летище Крумово и ще бъде много атрактивн ще бъде изпратена допълнително по електронната поща. И разбира се – всички медии са поканени.