
От Асоциацията на Индустриалния капитал в България излязоха с открито писмо до Комисията за защита на конкуренцияда се се изясни най-после има ли картел при определянето на цените на горвата в нашата страна. За целта те излязоха с отворено писмо до КЗК и обществеността, в която се казва :
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ НА КЗК,
На 30 юни 2015 г. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) стартира секторен анализ на пазара на горива, чиято официална цел е да даде детайлна представа за настоящите пазарни процеси във връзка с производството и реализацията на автомобилни горива.
Подписалите това обръщение Асоциация на индустриалния капитал в България (АИКБ) - национално представителна работодателска организация;Асоциация за квалификация на автомобилистите в България (АКАБ) и Браншови съюз за стопанска инициатива в транспорта (БССИТ) - представителни браншови организации от сферата на транспорта,се обръщаме към Вас с призив да ускорите процедурата по подготвяне на секторен анализ на пазара на горивата.Нашето и на обществото очакване е Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)да се произнесе достатъчно бързо и ясно по въпроса за евентуалното съществуванена картелно споразумение за цените на горивата на територията на Република България.
Подписалите това обръщение организации, смятаме, че има изключително сериозни основания да сеприеме, че в Република България действа картелно споразумение за цените на горивата.Основание за подобно твърдение ни дават следните факти:
От една страна, Република България е между страните с най-скъпи горива преди облагане с данъци, такси и акцизи. Става дума за стойности като 0,465 евро за литър бензин и 0,473 евро за литър дизел. Наблюденията сочат, че по-високи цени имат само Испания, Дания и Малта за бензина и Ирландия, Португалия, Чехия, Дания и Малта, що се отнася до дизела. (Прилагаме пълна справка за цените на безоловния бензин и дизела в страните от ЕС по компоненти).
Задължително е да се подчертае, че този факт се наблюдава при положение, че в България са налице най-ниските производствени разходи при сравнение със страните от ЕС и че суровините се закупуват при борсови цени, еднакви за всички.
От друга страна, България е страната с най-малък марж, възлизащ на 0,18 на сто, между най-ниска и най-висока цена на горивата (бензин, дизел и пропан – бутан) сред повече от 100 държави. За сравнение - в Европа страната с най-голям марж е Гърция с 3,46 процента, а във Франция, Белгия, Португалия, Естония, Финландия и Швейцариямаржът е 2,5 на сто.
Написаното до тук се основава на цените на бензина за периода 19.01.2015 г. – 25.01.2016 г. Минималният размер е 1,04 USD на 25.01.2016 г., а максималната цена е 1,14 USD на 19.10.2015 г.Респективно за дизела минималната цена е 1,01 USD на 25.01.2016 г., а максималната цена е 1,15 USD на 19.10.2015 г.
Тези два факта, разглеждани кумулативно, навеждат на много сериозни и основателни подозрения, че пазарът на горивата в България е картелиран и това се отразява по най-неблагоприятен начин на националната икономика и на жизненото равнище в страната.
Във връзка с това, подписаните организации се обръщат към Вас, уважаеми г-н председател на КЗК, с настоятелното искане да ускорите процедурата по изготвяне на секторния анализ, която трябва ясно да отговори на въпроса за съществуването на картел на пазара на горива в Република България.
Защитата на конкуренцията и запазването на конкурентната среда са първостепенни държавни функции. Ние обаче сме принудени със съжаление да констатираме, че дългогодишният досегашен негативен опит сочи, че КЗК не е на нивото на което би трябвало да бъде една истинска независима институция, защитаваща конкуренцията. Затова си позволяваме да Ви напомним за огромната отговорност, която Вие и ръководената от Вас институция носите пред обществото и националната икономика и Ви призоваваме към обективност и отговорно поведение.
С УВАЖЕНИЕ:
ВАСИЛ ВЕЛЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
УС НА АИКБ
КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
УС НА АКАБ
ПЕТЪР ЗАХАРИЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ НА
УС НА БССИТ