Министерството на вътрешните смята да построи фабрика, в която да се правят новите  лични карти. Заместник-министър Красимир Ципов обяви, че силовото министерство планира да изработва лични документи централизирано - само на едно място за цялата страна. Заявления ще се подават както досега - в областните центрове, като там ще пристигат готовите паспорти, лични карти и шофьорски книжки. Изработката им обаче ще става само на едно място, вместо в 30 различни града, както е в момента.

Това се предвижда по новия договор за централизирана информационна система за персонализация - обществената поръчка за изпълнител вече е пусната, а договорът ще бъде за 11 години и 2 месеца. По думите на Ципов още няма ясна представа къде ще бъде ситуирана новата сграда за лични документи, но има прогноза за цената й - строителството ще струва около 1% от общата стойност на проекта. По предварителен разчет цялата обществена поръчка ще е 480 милиона лева без ДДС. Само 20% от тях ще са държавни пари, остатъка ще чакаме по европейски програми.

Стана ясно, че МВР ще поема доставката от централната сграда до областните центрове, в които са подадени заявленията за лични документи. По думите на Красимир Ципов ще се пестят по 10 милиона лева годишно от новата форма на производство.

Запитан откъде ще дойдат  икономиите, след като служители няма да бъдат уволнявани, а ще се добавят и ежедневни транспортни разходи, Ципов се аргументира с дългосрочния договор. Пестенето щяло да дойде и от това, че служителите на МВР от работещите в момента 30 центъра за документи щели да бъдат прехвърлени към изпълняване на други трудови задачи, а в новия център щяло да има предимно служители от изпълнителя на проекта. Плащаме заплати на адски много хора, идеята е да ги пренасочим към други задължения, разясни заместник-министърът.

Той обеща цената на документите да не се повишава, а сроковете на издаване да останат същите, въпреки новия режим на транспорт. От началото на 2018 г. се очаква системата да влезе в сила и да стане ясно възможна ли е наистина 8-часовата експресна изработка и доставка от София до отдалечените населени места в страната, както министерството гарантира.

Централизираната система за лични документи предвижда и използването на така дълго обявяваните карти с биометрични данни. След 2 години ще можем с издаването на нови лични документи да имаме в тях чип, който да позволява преминаване през електронния гейт на всяко летище, както и използването на електронни услуги. Това обаче остава лична опция - всеки гражданин ще може да решава сам дали и в кой точно личен документ да поиска такъв чип. Крайната цена на документите няма да се променя, независимо дали те са изработени с тази технология или не, обяви Ципов.