До четири години цялото железопътно трасе в Южна България ще бъде модернизирано за скорост до 200 километра в час. Това заяви  пред журналисти министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски след откриването на реконструираната Централна жп гара в София.
    Централната гара е готова за експлоатация, остават само  довършителни работи в отделни помещения, но до дни и там ремонтът ще приключи, каза министърът.
    На 16 май с министър-председателя Бойко Борисов ще тръгнем от ГКПП "Капитан Андреево" с влак, за да проверим трасето, каза  министърът. На практика трасето от пристанище "Бургас" и от ГКПП "Капитан Андреево" до гара "Септември" е готово за скорост до 200 км/ч, каза министърът. Сега текат процедурите за отсечките от  Септември - Елин Пелин и София - Драгоман", за да може да се направи връзка между сръбската и турската граница и Бургас - сръбската граница, допълни той.
    Паралелно с обновяване на инфраструктурата БДЖ трябва да се подготви с процедура за нови влакове, каза Московски. Пари за нови влакове ще дойдат от концесията за летище "София". Процедурата за концесията утре ще бъде пусната за съгласуване и след две седмици ще бъде гледана от Министерски съвет, каза министърът.
    Запитан за исканията на автобусните превозвачи, които се очаква да протестират днес, Ивайло Московски посочи, че от тези искания само две са в неговия ресор. Услугите, които са в ресора на  МТИТС, включително и железниците, са разходноориентирани. Докато при пътищата това не е така - има фиксирана винетна система, която дебалансира сектора на транспорта, каза Московски. Преминаването на тежкотоварния трафик по пътищата, особено транзитния, излиза прекалено евтино и не е атрактивно да се возят стоки с железницата. Тол системата е най-справедливият начин на заплащане и когато тя се въведе, голяма част от потока от стоки и хора ще се насочи към железниците, добави министърът.
    Политическото ни решение е да има приватизация на "БДЖ - Товарни превози", проблемът е че няма желаещи да го купят, каза още министърът. Ако няма сделка за дружеството, в Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол има план за оптимизация и преструктуриране, за да се спре със загубите. Оперативните загуби на "БДЖ - Товарни превози" намаляват през миналата година с около 30 процента, но остават 15 - 20 милиона лева годишно, уточни Московски.

 

Министър-председателят Бойко Борисов, министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и кметът на община София Йорданка Фандъкова откриха напълно модернизираната Централна жп гара София.

Министър Московски коментира, че сега гарата е едно уникално съоръжение. „Във всяка европейска столица това здание е знаково. Вярвам, че и занапред ще бъде така“. По думите му, през тази и следващата година усилията на всички са насочени към връщането на стабилността и успеха на железопътния транспорт и гарантирането на неговата устойчивост.

Министър Ивайло Московски допълни, че благодарение на екипа на НКЖИ, изпълнителите, МТИТС, пълното съдействие на кмета на община София – Йорданка Фандъкова и доброто партньорство със синдикалните организации, този проект е завършен. Обект "Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София"  е част от проект „Рехабилитация на гарови комплекси по TEN-T мрежата – „Рехабилитация на гаров комплекс Централна гара София”, „Рехабилитация на гаров комплекс жп гара Бургас, пътническа”, „Преустройство и саниране на приемно здание гара Пазарджик – ІІ-ри етап”. Изпълнител на проекта е Дружество по ЗЗД „Обединение ГБС – Централна гара София”. Стойността на договора е над 62 млн. лв. без ДДС. Рехабилитацията на гаров комплекс Централна гара София се осъществява със съфинансиране от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) чрез Оперативна програма „Транспорт” 2007-2013 г.

Извършена е цялостна рехабилитация на гаровият комплекс. Изпълнени са всички стандарти и изисквания за енергийна ефективност. До всички нива на гаровия комплекс ще се осигури достъп на лица с намалена подвижност. В модернизираната сграда има: детски кът за майки с деца, чакалня за хора в неравностойно положение, единен център за управление движението на влаковете, мултифункционална зала, зона за заведения и бързо хранене. Осигурява се лесен достъп и ориентация към главните функционални точки на гарата и връзките между различните видове обществен транспорт. Изградена е нова система за видеонаблюдение с постоянен мониторинг и контрол за осигуряване на безопасна среда за пътниците на територията на гаровия комплекс. Към всички обществено достъпни зони е предвиден достъп и са поставени информационни табла за хора в неравностойно положение. Изградени са нови системи за звукоизвестяване и информация на пътниците.