„Топлофикация“ продължава да събира юрисконсултски възнаграждения в размер на минимум 300 лева от всяко заведено дело. Дружеството не изпълнява ангажимента, който пое да намали претендираното възнаграждение до размера на задължението. Даже колекторите имат все пак някакъв срам и претендират за едно производство по 120-150 лева. Докато „Топлофикация“ е безжалостна – минимумът е 300 лв.“ Това каза омбудсманът Мая Манолова по БНТ в предаването „Денят започва“.
Тя подчерта, че в рамките на нейните правомощия е направила всичко възможно за разрешаване проблемите на гражданите с топлофикационните дружества у нас.
„Упражних всичките си правомощия – подготвих специален доклад, конкретни мерки и препоръки към различните институции, събрах ги в институцията на омбудсмана, всеки пое конкретни ангажименти, сезирах Върховния касационен съд, Конституционния съд, еврокомисаря по защита на потребителите и в момента наблюдавам как всеки изпълнява ангажиментите, които е поел“, посочи общественият защитник.
Манолова изрази възмущението си, че след организирания форум в институцията на омбудсманът вече четири месеца Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ не спазва публично поетите ангажименти пред българската общественост.
„По време на форума, който организирах, КЕВР публично пое ангажимент пред българските граждани, че през общите условия ще забрани на топлофикациите да начисляват юрисконсултски възнаграждения и излъга гражданите. Вече минаха повече от три, вече четири месеца откакто КЕВР, в лицето на нейния председател г-н Иван Иванов обеща, че ще започне процедура за забрана на тези юрисконсултски възнаграждения. На второ четене г-н Иван Иванов, КЕВР и техните юристи обявиха, че нямат достатъчен капацитет и очакват от юристите на омбудсмана и по-точно от Консултативния конституционния съвет да каже как това може да се случи. Юристите, които са в съвета към омбудсмана, изготвиха становище, което съм изпратила на КЕВР. А сега чувам, че КЕВР е заявила, че иска консултации с още юристи“, отбеляза Манолова.
Омбудсманът изрази съмнение, че общественият независим регулатор може да се е се е поддал на натиск, защото не съществува никаква пречка, за да се започне процедура, с която да се забрани на топлофикационните дружества през юрисконсулските възнаградения "да съдират допълнително по още една кожа от хората", каза Манолова.
„Не ми се ще да мисля, че са се поддали на натиск. Не ми се ще да мисля, че независимият регулатор, вместо да е независим, защитава не гражданите, а една монополна структура, която се храни с непазарни методи“, допълни общественият защитник.
„Трябва да призная, че след моята намеса има някои положителни моменти в работата на „Топлофикация София“. Те си оправиха информационната система, започнаха да предупреждават гражданите преди да ги дадат на съд в случаите за просрочени дългове. Като цяло намаляха делата, които завеждат, а се увеличиха споразуменията с граждани“, посочи Мая Манолова, но подчерта, че натиска й върху дружеството ще продължи докато поетите ангажименти не бъдат изпълнени.