Близо 45 000 посетители от страната и чужбина разгледаха мегафорума за селско стопанство, винена и хранителна индустрия в Международен панаир Пловдив от 22 до 26 февруари. Специалистите бяха шест пъти повече в сравнение с предишното издание. Така единството по рода си на Балканите икономическо събитие завърши с рекорд, както и започна, тъй като на старта тази година новите участници бяха 25%.
Фермите стават смарт – това е новата тенденцията, очертана от предпочитанията на посетителите. Според наблюденията на изложители голям е бил интересът към „умните“ технологии и изделия за земеделието и животновъдството, демонстрирани на изложбата „Агра 2017“.
Фермери от България и съседните държави купуваха предимно трактори, инвентар, семена и овошки, торове и препарати за растителна защита. Много от дебютиращите изложители се похвалиха, че са сключили сделки за всички машини, които предлагаха, още на втория ден. Един от големите и редовни участници в изложбата влезе в Топ 3 по продажба на трактори в страната.
Търсени бяха и смартпредложенията, като компютъризирани системи за управление на стопанствата, автоматизирани линии за хранене и обслужване на животните, многофункционална техника, последно поколение хибриди и торове, методи и съоръжения за биопроизводство на различни култури, технологиите за безорна сеитба и за отглеждане на слънчоглед.
Специалистите от винената и хранителната индустрия също се ориентират към авангардно оборудване за преработка на суровините, защото им дава възможност да разширят и подобрят асортимента, бяха категорични изложители, предлагащи иновации за двата бранша в изложенията „Винария“ и „Фудтех“. Те отбелязаха, че са имали повече посетители от миналата година.
Градът на виното и деликатесите бе препълнен през петте дни. Близо 50 000 чаши бяха използвани при дегустациите.
Българските вина са много добре изпълнени, а това се постига с добри лозя и със съвременни технологии, заяви световно известният експерт Каролайн Гилби. Тя смята, че избите успешно работят с местните сортове „Мавруд“, „Рубин“, „Гъмза“ и други, които са атрактивни за международните пазари. Те впечатлиха и хилядите посетителите. И дебютанти, и големи изложители оцениха като успешно своето участие във „Винария 2017“.
Освен вината от местни сортове, предпочитани бяха и типичните нашенски храни и специалитети, предложени във „Фудтех 2017“. Те грабнаха единадесет награди в конкурса „Изборът на потребителя“ в силна конкуренция с италиански изделия. Фаворити станаха кисело мляко, сирена, телешка пастърма, гоорноряховски суджук, лютеница, слънчогледова халва, сушени вишни. Призьорите са заложили на качествени суровини, традиционни рецепти и модерни технологии, за да предложат здравословни и вкусни продукти за трапезата на българите, обясниха специалисти.
В мегафорума бяха включени и изложенията „Хорека Пловдив“, „Апи България“, „Вкусове от Италия“. Тази година в него участваха над 700 фирми от 33 държави, бяха демонстрирани 56 новости, повечето от които световни и европейски.