Днес Върховна административна прокуратура протестира пред Административен съд София – град решението на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ от 7.04.2017 г., с което се утвърждават, считано от 07.04.2017 г. изменение на пределните цени на топлинната енергия и на преференциалните цени на електрическата енергия на „Топлофикация София” ЕАД, „ЕВН България Топлофикация” ЕАД, гр. Пловдив, „Топлофикация Плевен” ЕАД, „Топлофикация Бургас” ЕАД, „Веолия Енерджи Варна” ЕАД, „Топлофикация Враца” ЕАД, „Топлофикация ВТ” АД, гр. Велико Търново, „Топлофикация-Разград“ ЕАД, „ЮЛИКО ЕВРОТРЕЙД” ЕООД, гр. Пловдив, „Овергаз мрежи“ АД - ЛОЦ Овча купел, „КОГРИЙН” ООД, гр. Първомай, „Оранжерии Гимел” АД, ТЕЦ „Оранжерия 500 дка“, „Оранжерии Гимел” АД, ТЕЦ „Оранжерия 200 дка“, „Оранжерии Гимел ІІ” ЕООД, ТЕЦ „Оранжерия Левски“, „ИНЕРТСТРОЙ-КАЛЕТО” АД, „З-Пауър“ ООД, ЧЗП „Румяна Величкова”, „Алт Ко” АД, „Биовет” АД, „Декотекс” АД, „Зебра” АД, „Унибел” АД, „Димитър Маджаров - 2” ЕООД, „Овердрайв“ АД, „МБАЛ – Търговище” АД, УМБАЛ „Проф. д-р Стоян Киркович“ АД, гр. Стара Загора, „ЛУКОЙЛ НЕФТОХИМ БУРГАС“ АД, „Топлофикация Петрич” ЕАД, „Коген Загоре“ ЕООД.
С това решение реално са повишени цените на топлинната енергия с повече от 25 процента.
Според протеста на ВАП с протестираното решение КЕВР на практика се съгласява да не спази закона, за да осигури повишаването на съответните цени. Подобна ситуация не е в унисон и с целите по чл.2 ЗЕ, и с основните, ръководните начала за дейността на независимия държавен орган, чиято дейност се осъществява по силата на закона въз основа на независимост, безпристрастност, професионализъм, почтеност, последователност, публичност и прозрачност. Създадено е положение на предопределеност, тъй като производството е реализирано в обстановка на сигурност, че цената на природния газ, обуславяща настоящото решение неминуемо ще бъде утвърдена. Нещо повече – стореното по настоящия случай, при съществуващите нормативни пречки за това се отдалечава твърде от ред правни принципи – на оправданите правни очаквания; на последователност и предвидимост, според който /чл.13 АПК/ административните органи своевременно огласяват публично критериите, вътрешните правила и установената практика при упражняване на своята оперативна самостоятелност по прилагане на закона и постигане на целите му; на съразмерността по чл.6, ал.1 АПК, налагащ на административните органи, на първо място, да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо.
В допълнение на тази информация и при спазване на конституционните правомощия на прокуратурата да следи за спазване на законността, ВАП сезирала председателя на Административен съд София – град да санкционира КЕВР за неизпълнение на влязло в сила решение.
От Председателя на КЕВР е изискано Върховна административна прокуратура писмено да бъде уведомена за причините за неизпълнение на съдебното решение.
С решение на АССГ, потвърдено с решение № 1549/07.02.2017 г., по а.д. № 5102/2016 г. на Върховния административен съд, е отменено решение № Ц-1/28.01.2015 г. на Комисията за енергийно и водно регулиране /КЕВР/ в частта по т.2. с това решение от КЕВР са определени преференциални цени за изкупуване електрическа енергия, произведена от възобновяеми източници. Административната преписка е изпратена за ново произнасяне от КЕВР в съответствие със задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, в едномесечен срок от влизане в сила на съдебното решение. До настоящия момент не е издадено ново решение от КЕВР в съответствие с указанията в съдебния акт на АССГ, поради което ВАП е поискал АССГ да санкционира Комисията.