Законът за училищното и предучилищното образование в сегашния му вид не реформира системата на образованието, само я бюрократизира. Тази позиция изразиха експерти в средното образование на работна среща с народения представител проф. Иво Христов в рамките на инициатива му „Кога, ако не сега? Кой, ако не ние?”. Критичните им бележки очертаха драматичното състояние, в което са изпаднали българското училище и българският учител. Затова приветстваха искането на депутатите от левицата за обявяване на текстове от Закона за предучилищно и училищно образование за противоконституционни.
Експертната група се ангажира с разработването на конкретни предложения, които проф. Христов ще внесе в комисията и ще отстоява в пленарна зала. Те касаят финансирането, материалната база, възпитателната и обучителна функция на училищната институция, участието на родители в образователния процес. Експертите настояват за задължителен преглед на образователните стандарти, акцентирайки, че базисните от тях трябва да бъдат част от закона, респективно гласувани в Народното събрания. Идеята за училища „Втори шанс” като мярка за борба с неграмотността изисква политическа воля и ясна технология за реализация, категорични бяха участниците в работната среща. Принципът „парите следват ученика” трябва да бъде преосмислен като се търси диференциран подход на финансиране вместо делегираните бюджети. Дискусията очерта още няколко кръга от проблеми, свързани с наредбите за приобщаващото образование, за диференцираното заплащане, квалификацията и атестацията на преподавателите и директорите, за програмата „Заедно в час”. С последната се наблюдава умишлена подмяна на учителския корпус с преквалифицирани в двумесечно обучение специалисти от други области, алармираха експертите.
Работната група ще формулира алтернативни предложения на база очертаната в дискусията концепция за образованието. „Тази концепция е подчинена на идеята за образованието като фундаментална ценност и смисъл”, обобщи целта на съвместните експертни усилия проф. Иво Христов