За първи път в България в Пловдив се провежда първото двудневно персонализирано бронхоскопско обучение за специализанти по белодробни болести. Научните дейности и обучението се провежда в Медицинския симулационен тренировъчен център на МУ-Пловдив, който е най-съвременният у нас.

Това е първото по рода си обучение у нас, което се организира от Българското дружество по белодробни болести и Медицински университет-Пловдив. Директор на обучението е проф. д-р Димитър Костадинов – уважаван специалист, водещо име в бронхологията и интервенционалната пулмология, ментор на цяло поколение български пулмолози.

„Симулаторите помагат да намалим броя на медицинските грешки и затова трябва максимално да се използват в обучението на специалистите. МУ-Пловдив продължава надграждането на този център, има нови симулатори, има 3D принтер и други съвременни технологии. Максимално се възползвайте от тези иновативни технологии“, заяви при откриването на обучението ректорът на МУ-Пловдив чл.-кор. проф. д-р Стефан Костянев.

Той отбеляза, че комплексът, разположен на площ от 1007 кв. м., е уникален за страната и за Южна Европа и осигурява възможности от най-висок клас за обучение на докторанти и специализанти.

Доц. Петкова, председател на  УС на БДББ, изказа специални благодарности за възможността, предоставена от Университета на специализантите по белодробни болести да овладеят нови знания и умения във високотехнологичната среда на центъра. Тя изтъкна приноса на чл.-кор. проф. д-р Костянев и неговия научен екип за професионалното израстване на пулмолозите у нас.

Като домакин, директорът на МСТЦ проф. д-р Благой Маринов посочи, че в центъра има различни типове симулатори, с които се усвояват както отделни манипулации, така и поведение при сложни клинични сценарии. Работи се с комплексни манекени, които са на практика кибернетични организми.

Въведение в програмата направи директорът на обучението проф. д-р Димитър Костадинов. Той посочи, че главната цел на това персонализирано обучение е създаването на навици, които да помогнат на специалистите да се справят със случаи в спешните центрове и в критични ситуации и да станат много добри експерти в бронхоскопията.

Заниманията продължиха с цикъла „Основни понятия и диагностични методи в бронхологията“, последваха идивидуални занимания на симулатор.

„Конфуций казва: виждам и забравям, чувам и запомням, правя и разбирам. Този Симулационен център е прекрасно олицетворение на тази максима. Тук нашите студенти и специализанти могат в 3D-виртуален свят да опитат всичко, което ще правят в бъдещата си практика. Основната цел на този център е да намали до минимум процента на медицинските грешки. Това е много мощен образователен инструмент, който дава възможност за летящ старт в клиничната практика.

С тази предварителна работа ние предпазваме специалистите от бъдещи грешки, даваме им самочувствие, даваме им технически сръчности. Това ще се превърне в образователен модел, то вече е абсолютно задължително на Запад - симулационно-тренировъчните центрове са задължителни и никой не може да влезе в клиничната практика, без да е сертифициран. С този център МУ - Пловдив се превръща в един от технологичните лидери на медицинското образование у нас. По своята комплексност, по своята модерност той е може би най-добрият в тази част на Европа.”, каза още ректорът на Медицински университет-Пловдив чл.-кор. проф. д-р Стефан Костянев.

Той допълни, че това е първият курс и е началото.

„Ние гледаме напред, имаме чудесни партньорски отношения с Българското дружество по белодробни болести, смятаме, че ще има поредица от подобни курсове с надграждащо ниво на сложност в различни области на пулмологията. Нашата идея е да имаме подобни курсове и с другите медицински научни дружества - специално тези симулатори, които имаме, дават прекрасни възможности за усъвършенстване на мини инвазивната ендоскопска и лапароскопска хирургия, която е една много трудна област. Симулационните центрове са скъпо нещо, но те дават възможност да се прескачат нива, да се усъвършенстват много бързо модерните методики. Така нашите специализанти могат да навлязат в практиката с умения, със самочувствие и да грешат все по-малко и по-малко.“, каза още проф. Костянев.