Броят на издадените в приемните на Националния осигурителен институт (НОИ) Персонални идентификационни кодове (ПИК) достигна един милион.
Това показва статистиката на институцията към края на юни тази година. След въвеждането на защитения достъп до електронните услуги на НОИ през 2005 г., когато беше изпратен еднократно ПИК на всички осигурени лица, желание за получаване на такъв в териториалните поделения на институцията са изразили точно 999 960 осигурени лица.
Данните показват още, че само през първите шест месеца на 2017 г. общо 74 168 лица са посетили офисите на НОИ и са поискали да им бъде издаден ПИК.
Персоналният идентификационен код на НОИ предоставя лесен, удобен и безплатен начин за ползване на редица електронни справочни и административни услуги на НОИ през интернет страницата на института. Чрез него осигурените лица могат без да посещават офисите на институцията да получат персонални справки, които са свързани с достъп до личните им данни. По интернет те могат да следят осигурителния си статус и дали работодателят им начислява дължимите осигуровки. Ако им предстои пенсиониране, потребителите могат да проверят наличната информация за натрупания си осигурителен стаж и доход, както и да изчислят прогнозния размер на пенсията си. В случай че са останали без работа или са в отпуск по болест или по майчинство, чрез своя ПИК лицата могат дистанционно да следят дали им е отпуснато полагащото им се обезщетение и дали същото е изплатено. Освен това, имат възможността да проследяват постъпилите данни за издадени болнични листове и кои документи за тяхното изплащане са вече налични в НОИ.
С ПИК може да се подаде заявление по електронен път за извършване на редица административни услуги, да се зададе актуален въпрос или да се подаде сигнал или жалба, изискващи достъп до лични данни, чрез контактните форми.
ПИК се издава на момента във всяко териториално поделение на НОИ и само срещу представяне на личната карта на лицето.