С единодушие, без против и въздържали се, Националният съвет на БСП прие законодателната  инициатива за антикорупционен закон. В решението се допълва да бъдат отразени както бележките, направени в дискусията на днешното заседание, така и тези, които са постъпили при проведените срещи с професионалните общности.

Предстои законопроектът да бъде представен в окончателния си вариант, след отразяване на промените. По предложение на лидера на БСП Корнелия Нинова, на днешното заседание на Националният съвет на партията се създаде правен съвет, който се оглавява от Янаки Стоилов. В съвета влизат 23 членове- юристи.

На първия ни Национален съвет от началото на новия политически сезон ще очертаем новата работа на Националния съвет и тази на парламентарната група.  Ще започна с това, което ви предлагаме- като политически позиции и действия на партията до края на годината. Новият сезон започва на основата на две големи събития за страната. Това са: председателството на Съвета на ЕС и приемането на бюджета на държавата за 2018 година. Той е израз и на всички политики, които искаме да заложим в него. Това заяви лидерът на БСП.  Тя добави още:

По отношение на председателството, както знаете, имаме работна група с ръководител Сергей Станишев. Колегите работиха последните месеци и предвиждаме през октомври НС да приеме позиции и приоритети за председателството, които парламентарната група да предложи в Народното събрание и правителството, за да бъдат включени в двустранните и многостранните разговори, които ще се провеждат догодина.

По отношение на бюджета, както винаги, ние ще изготвим алтернативен. В него ще заложим всичко, което имаме в своята политическа програма и сме се ангажирали в предизборната си кампания. До края на годината ще се състоят и трите големи леви дискусии- какво се случи с лявото в света, Европа и България. Планът е начертан. Започваме в края на септември и началото на октомври първата дискусия, която обхваща Великобритания, Германия и Франция, както и левия проект на България. След това ще продължим с втората, която е Югоизточна Европа и третата е лявото на Балканите и проектът на БСП за развитие на лявото. Извън това, до края на годината ще се запознаем със секторни политики и въпроси. Сред тях са – разглеждане на изпълнението на Националната здравна стратегия-2014 – 2020, обсъждане на състоянието на енергетиката, позиция на НС за влизането на ERM2, позиция по Шенген, приоритети в областта на отбраната и въоръжените сили, социална политика, работата на Съюза на жените, на ветераните и младежкото движение. В този план обаче, бих искала да отбележа една особено важна тема, върху която да обърнем сериозно внимание – политиката на правителството по отношение на местната власт и общините. Ясни са грешките, които са направени досега и които сме отбелязвали – прехвърляне на задължения към общините, без финансова обосновка и без гарантиране на финанси в бюджета на общините, за да може да изпълняват функциите си.

Обсъжда се нов Закон за публичните финанси, който представлява нов удар по общините с мотивите, че трябва да се дисциплинират някои кметове, които злоупотребяват със средства. Но затова си има други закони. Който злоупотребява, носи отговорност по наказателното право и закони. Това дисциплиниране променя много картината на местната власт в страната. Криейки се зад това дисциплиниране, правителството налага забрани за всички кметове, но го заобикаля с решения и постановления на МС, с които компенсира своите кметове, или онези, които сметне за добре. През август, само с едно постановление, даде 20 милиона за 31 общини на ДПС, 10 милиона за 14 общини на ГЕРБ и 1 милион за две общини на БСП. Във всички общини има български граждани с равни права. И би трябвало на прага на бюджета за 2018 г. напълно да се преосмисли политиката за местната власт. Правителствата на Бойко Борисов винаги са планирали занижени приходи. Умишлено реализират излишъци, не ги вкарват в парламента за обсъждане, а ги разпределят с постановления - там, където им е удобно. Това е още един начин за разделяне на българските граждани на едни, които живеят в едни общини и на други- Ясно ни е огромното различие в регионите в България и подобна политика задълбочава проблема, а не го решава. Тъй като сте представители на партията от цялата страна. Вие общувате с кметове, общински съветници и местни органи на власт. Моля, до края на годината за сериозен контакт с тези хора, обсъждане на проблемите и тяхното изнасяне пред обществото и търсене на тяхното решение в парламента. Допълвам още един елемент към тази политика и отношение. Наши кметове са подложени на натиск с условие, което е противозаконно – или влизате във водните асоциации, или ви спираме парите по другите проекти. Това е абсурд. Това е натиск върху кметове, обратно на всички законови изисквания да се подлагат на такъв рекет. В случаите, с които сме запознати от нашите кметове, това ще доведе до увеличаването на цената на водата. Тоест ще страда населението на тези общини. Разбира се, има още проблеми в местната власт. Предстои ни среща с нашите кметове и ви моля, като наши представители в общините – тези проблеми да стоят остро на нашето внимание до края на годината. Що се отнася до парламентарната група и това което започва с откриването на новия сезон- с какво започваме? Правителството на Бойко Борисов и Валери Симеонов стартира политическия сезон с програма най-накрая след три месеца.  Програмата е отстъпление от предизборните им обещания. Десетки приоритети, т.е. липса на приоритети. Стотици мерки, които не са съобразени една с друга, а някой от тях си противоречат. Ние какво правим? Изпълнение на предизборната програма, което трябва да продължи. Досега сме се ангажирали с политика на защита на държавната и общинската собственост и сме внесли Закона за публичните предприятия. Политика за защита на малкия и средния бизнес и защита на родното производство. Внесли сме Закон за храните. Законът за ЧСИ, който представлява част от политиката ни за борбата с монополите. Грижа за доходите и слабите хора – внесено е преизчисление за увеличение на всички пенсии, предлагане на различни законопроекти за защита на деца, хора с увреждания, защита на работници, които не са си получили заплатите от фалирали предприятия. Образованието – промени в Закона за предучилищното и училищно образование са внесени. Съдебна реформа – внесени са промени в НК и НПК за съкращаване на процеса и неговата прозрачност. Няма да изреждаме и другите неща, направени от парламентарната група, защото ги знаете. Продължаваме изпълнението на своята програма без отстъпление от това, с което сме се ангажирали пред хората по време на предизборната кампания. 

          Предлагам ви да си поставим една стратегическа цел и тя е- борбата с бедността и увеличаване на доходите. Това е цел. Средствата за постигането й са поне три– промени в образованието, акцент върху икономика и производство, и борба с корупцията. Образованието – всички реформи, с които правителството се хвали сега не дават резултат. Даже обратното – задълбочават проблемите. Защото през лютото се наложи българските учители да оценяват по 256 учебника. Едва сега се пишат наредбите и подзаконовите нормативни актове и е хаос в цялата образователна система. Ако проследим тенденцията в годините – расте процентът на българските деца, които напускат училище. 39% е неграмотността. Извод: реформата не дава резултат. Ето защо поставяме като акцент в нашата работа – образованието. С изпълнение на предизборните си ангажименти - настояваме отново – за един учебник в един клас за цялата страна, който да бъде държавна политика, изготвен от Министерството на образованието. Защото в резултат на реформите се стигна до абсолютния абсурд да имаме черно-бели учебници за бедни деца и цветни за богати. Това е тежка дискриминация, разделение на обществото, вече и с децата. Ние не може да допуснем това. Ще настояваме за нашите промени в Закона за училищно и предучилищно образование, защото проблемът няма да се реши с насилственото вкарване на децата в клас. Причините за влошеното образователно равнище са две, казват експертите – бедност и неефективност на образователната система. Трябва да ги отстраним, за да има ефект в политиката.

Икономика. Продължава тенденцията в българската икономика – големите да изяждат малките. Малкият и среден бизнес е на колене. Вие сте в страната и сигурно всеки ден се срещате с такива примери и оплаквания на собственици на малки, средни микрофирми. Подложени са на натиск – административен и политически, на нелоялна конкуренция, принудени са да освобождават хора от работа и да закриват фирмите. Ето защо, разбирайки че няма как да се преодолее бедността и да се увеличат драстично доходите без да има производство и икономика, ще се съсредоточим и в тази сфера. Ще спомена само по една от мерките, които предлагаме, защото вие познавате нашата програма. Например, ние ще предложим нов закон за Банката за развитие. Банката за развитие беше създадена като инструмент за подпомагане на малък и среден бизнес. И се превърна в инструмент за финансиране на шест, седем в България. А малкият и средният бизнес нямат достъп до нея. Ще предложим нов закон, в който да се намалят лимитите на кредити и да се предоставят само на малки и средни фирми, такива каквито са изискванията на закона за малки и средни предприятия.Корупция. Уважаеми другарки и другари. Говорили сме си за паралелната държава, която краде, по независими експертизи, по 10 милиарда годишно от джоба на всеки българин. Само да припомня, че преизчислението на всички пенсии на година струваше около 1 милиард. Помощта за децата с увреждания струва 70 милиона лева. Виждате за какво говорим на фона на 10 милиарда кражби! Дългът на България, който взеха от 10 милиарда, е това, което така наречената паралелна държава окраде от нас, обогатява и облагодетелства  една малка група хора от България. Освен че живеем в такава държава, като че ли живеем и в два паралелни свята – на управляващите и на реалния живот. Бих искала да ви цитирам няколко неща само от вчерашния ден, за да видите двете реалности, в които живее България. Управляващите сутринта в парламента: „Добрите новини бележат началото на новия политически сезон. Няма да отстъпим, както и досега от политиките  за ликвидиране на неграмотността. Укрепването на обществения ред и сигурността продължават да бъдат сред законодателните ни приоритети. Няма да си затваряме очите пред криминогенната обстановка в страната. Цветан Цветанов. И новините, каквито ги чухме вечерта от екраните. Цветанов каза на опозицията -  печеленето на симпатии не минава през фалшивите новини.

Уважаеми журналисти, вярвам, че вашите новини не са фалшиви. Но на тази картина, която той очерта сутринта в парламента, вечерта чухме следното: „В Пазарджишко 6 годишно дете застреля собственик на заведение, роднините се съмняват, че се прикрива убийство. Баща се дрогира пред дете в заведение. Агресия в метрото в София- мароканец извади нож и нападна младеж. Столичната полиция издирва двама маскирани, които нападнаха мъж пред ресторант. Колата, с която е отвлечен сина на бизнесмен е била с полицейска лампа”. И така нататък до края на всички вечерни новини. Паралелен свят, нали. Единият в представите на управляващите, другият-  в реалния живот.

Затова обществото очаква алтернатива на това управление. И нека този политически сезон да бъде сезонът на алтернативата за „БСП за България”. Да започнем с антикорупционното законодателство, защото разбираме, че не можем да направим нищо друго, ако не спрем политико-бизнес-олигархичната мафия, която краде тези 10 милиарда, за да ги преразпределим към онези социални слоеве, които имат нужда от тези пари.

Антикорупционният закон е част от тази битка с паралелната държава. Той ви бе изпратен преди месец, на всеки член на НС на БСП. Тук бих искала да кажа принципните неща от него. Направихме среща с професионалните гилдии – Съюз на съдиите, ВАС, Главна прокуратура, президентът на Републиката. Предстои ни среша с ВКС, поради факта, че председателят му Лозан Панов отсъстваше досега. Продължават тези дискусии, но вие днес ще имате окончателната дума- какво правим в този закон, кога го внасяме, като бележки – ваши и от професионалната гилдия отразяваме и действаме другата седмица.

Днес искам да кажа само няколко неща. Управляващите предлагат поредната имитация на борба с корупцията за отчет пред предстоящия мониторингов доклад. Защо имитация. Тяхното предложение е орган, който събира информация, констатира административни нарушения и издава предписания. Не е предвидено техният орган да се бори с престъпленията, там не е предвидено да се борят с корупционни престъпления. Не е предвидено да има разследване, да се събират веществени доказателства. Да се предават на прокуратура и съд, и да има справедливост – целта на тази съдебна реформа,която ние готвим. Разликата при нас е, че бихме искали този орган да се занимава с разследване, да гарантира разделение на властите и взаимен контрол между тях, да завършва целия процес- с внасяне в прокуратурата на доказателства, евентуално обвинителен акт, евентуално присъда. Тоест да се извърви дългия път от превенция, събиране на доказателство, обвинения и присъда – истинската борба с корупцията.

 Обикновено в такива ключови моменти, защото това е ключов момент за битката с корупцията, се използва едно политическо клише – имаме ли политическа воля. Аз бих го казала по друг начин. В историята има едно събитие, което по конкретен повод е възникнало, но след това исторически се е насложил един израз, който е ключов за такива моменти и е: Alea iacta est – Зарът е хвърлен, и няма връщане назад. В такъв момент се намираме другарки и другари. Или започваме  истинска борба с корупцията и разбираме това, или за пореден път има имитация, народът няма да го разбере и ще помете всички. Защото във всички години на прехода, имитация за борба с корупцията много– резултат, никакъв. Чувството за несправедливост продължава да расте. Аз моля за позиция – тръгваме ли като един в тази битка? Разбираме ли важността на момента. И тръгваме ли като юмрук в битката с паралелната държава- с действие, а не само на думи. Опитват се в последните дни по различни начини да ни внушават, че трябва да направим общ законопроект с ГЕРБ, да вземем от двата най-доброто, да се обединим и в името на България, да спрат политическите дрязги и веднъж завинаги да решим проблема с корупцията. Ще го направим при няколко условия.

Те са– този орган да се занимава с разследване, а не с констатации, тоест истинско събиране на доказателства. Този орган да се занимава с корупционни престъпления  по високите етажи на властта, а не с констатиране на административни нарушения. И този орган да има председател, назначен от президента на републиката. Това е принципен въпрос. Ние не правим закон за едно правителство, и за един президент. Ние сме сериозна партия и предлагаме трайно законодателство. Днес правителството е на Бойко Борисов. Утре ще е наше. Законът е принципен и не може изпълнителната власт да си назначава председателя на органа, който ще ги контролира и председателят да предлага членовете, които ще контролира. Този, който краде от четири тона суджук до няколко милиона в НДК- ще си назначава хората, които ще го контролират. Къде е принципът в това? Нека да има разделение на властите и взаимен контрол, както и- власт  власт възпира. Това са нашите изисквания, за да пристъпим към правене на общ закон. Ние не сме опозиция на инат, но сме с воля за истинска борба с корупцията. Ако обаче зад каузата в името на България, която да е благородна и ние винаги сме уважавали, ако зад името на България отново стои стремежа на политико – олигархичната мафия да се скрие и да си гарантира и през този сезон съхранение и увеличение на личното богатство за сметка на националното – без нас на тези преговори!