Комисията за защита на потребителите (КЗП) ще има дежурни екипи за 8 декември и ще работи по сигнали на студентите. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов в „Денят започва” по Българската национална телевизия (БНТ) и призова те да бъдат активни, в случай на проблем.
„Нашата цел беше да извършим проверки преди Студентския празник, за да предпазим младите хора от това да попаднат на оферта за своята почивка, която не отговаря на изискванията на закона и най-вече те да останат разочаровани, когато платят за такава. Надявам се, че сме успели да изчистим максимално пазара в навечерието на празника и като превенция тези проверки да са оказали своя ефект“, посочи Маргаритов.
По думите му е имало няколко случая, в които при предлагането на пакети или в обяви във висши училища е била спестена информация за допълнителни разходи, които трябва да се направят на място. Инспекторите са взели необходимите мерки нарушенията да бъдат отстранени. Той добави, че очаква сигнали по-скоро след началото на празника и припомни, че в предишни години е било именно така. Тогава оплакванията основно са били, че при настаняването разпределението на гостите не е било съгласно договорено, за студени стаи и др.
Маргаритов призова консумацията на алкохол да бъде умерена и да отсъства при шофиране. „Когато всичко е в умерени граници, тогава и проблемите са по-малко – както потребителските, така и другите“, добави той.
Във връзка с празничното пазаруване Маргаритов направи връзка с отминалия „Черен петък“, като предупреди, че намалените по време на тази кампания стоки от даден търговец могат да бъдат с реално понижени цени при него отново едва след 24 декември. Затова по-скоро атрактивни намаления по Коледните празници можем да очакваме на други артикули. „Понякога хората следят цените на стоките и ако са проследили нещо, което е намалявано около „Черен петък“, могат да преценят доколко коректно се поднася дадена информация около Коледа“, каза председателят.
При онлайн покупките Маргаритов предупреди да се следят внимателно сроковете за доставка на електроните магазини, за да пристигне подаръкът навреме, тъй като предстои да бъдат направени много поръчки. „Понеже и куриерските фирми ще бъдат доста натоварени, възможно е да се получат забавяния на доставки. При неспазване на законовия срок, потребителят има право да се откаже от покупката и да получи парите си обратно, тъй като вината обективно се носи от търговеца, независимо от това, че той може да използва куриер“, обясни председателят.
Според Маргаритов предлагащите оферти в последния момент са най-изкушени да скрият важна информация, тъй като хората бързат и понякога пропускат да попитат за важни елементи. "Когато резервациите се подготвят отнапред, потребителите се сещат да попитат и съответно научават повече неща преди да сключат договора. „Ние правим резервации на принципа на тайния клиент, така че можем да установим проблеми и да санкционираме“, подчерта Маргаритов. „Дори резервациите да са в последната минута, нека хората да попитат основно за допълнителните разходи, свързани с изкарването на самия празник – празничната вечеря, програмата и т.н., а не просто само три нощувки и настаняване, защото в малките детайли понякога се крият най-големите проблеми“, завърши той.