Шофьорите масово не плащат електронните фишове за нарушения. Това показва статистиката на Министерството на вътрешните работи.

Според данни на Асоциацията на пострадалите в катастрофи близо половината от глобите в България не се събират. Някои от рекордьорите на пътя имат по 150 наказателни постановления.

"Излязоха шокиращи данни за хора, които имат по 30 000 лева неплатени глоби към КАТ. И няма сила, която да принуди държавата да си събере тези пари", заяви пред БНТ председателят на асоциацията Владимир Тодоров.

След връчването на фиша провинилият се шофьор има 45 дни да плати. След това данните за дължимите пари се изпращат на Приходната агенция.

Миналата година от "Пътна полиция" са изпратили над 1 милион документа в НАП за неплатени глоби. Цифрите показват, че през последните две години за принудително събиране са предадени 34 млн. лева глоби. От тях до момента са събрани около половината. Затова едно от предложенията е частните съдебни изпълнители също да участват.

"Смисълът е да има събираемост, която да води до превенция. Защото санкцията, ако не се приложи ефективно, всеки си мисли, че може да прави каквото си иска и да нарушава всички закони", коментира Георги Дичев, председател на Камарата на частните съдебни изпълнители.

"Една от основните причини за забавяне на процеса в държавното изпълнение е именно призоваването. Практиката показва, че ние сме много по-ефективни включително в намирането на длъжниците", поясни още той.

При този вариант обаче длъжникът ще плаща повече. При глоба от 200 лева таксите по делото ще са най-малко 60 лева.

От 11 години законът позволява частни съдебни изпълнители да събират глоби, но подобна практика не се прилага от "Пътна полиция".

От МВР и НАП засега отказват да коментират отправените предложения.