През лятото жителите на Пловдив често го сравняват с Африка. Причината е ужасната жега, която обзема равнинния град за месеци наред. Скоро обаче Пловдив ще има нова гореща точка и тя отново ще е свързана с Африка.
Южноафрикански фонд сключи сделка за най-големия свободен терен в центъра на града и ще строи там мол, съобщи Саpital.bg. Теренът от 36 декара на мястото на бившата Сточна гара е купен от фонда от ЮАР NEPI Rockcastle за над 17 млн. лв. Това е третата покупка на фонда, след като миналата година компанията придоби първия и третия по приходи молове в София срещу 460 млн. евро и така стана най-големият инвеститор в български недвижимости.
Това ще е четвърти търговски център за Пловдив, а добрата новина е, че теренът в широк център ще спре да пустее. Самият парцел за 10 години премина през върволица от собственици: държавата приватизира 59 декара срещу 14 млн. на фирма, свързвана с ДПС и КТБ, после придобита от създателите на "Винпром Пещера" и Ветко Арабаджиев. Те запазват 29 декара за себе си, а по-голямата част продават на германската ЕСЕ преди осем години за около 50 млн. лв. Кризата охлажда инвестиционните планове на всички. До декември миналата година, когато NEPI купува по-големия парцел от германците. Остава въпросът дали след 2-3 години Пловдив ще е достатъчно платежоспособен да "изплати" южноафриканската инвестиция. Или ще стане поредният презастроен с молове град.
Парцелът, който е част от старата Сточна гара, е купен от софийското "НЕПИ Проджект фор". Сделката за имота от малко под 36 дка в Пловдив е сключена преди месец на цена 17.5 млн. лв. Продавач е софийският клон на регистрираната в Хамбург Einkaufs-Center Plovdiv, в което крайният мажоритарен собственик е германската HGA Real estate, а 25% държи ECE Projektmanagement - един от най-големите инвеститори в търговски имоти в Европа и доскорошен съсобственик на "Сердика център", също купен от NEPI.
Einkaufs-Center Plovdiv стана собственик на имота през февруари 2009 г., като придоби създаденото малко преди това дружество "ТЦП Тримонциум център Пловдив", в което парцелът беше апортиран с оценка 58.7 млн. лв. Самият апорт беше направен от предишния собственик "Прайм - ДС" (виж текста за парцела), който в отчета си за 2009 г. е показал приход само 50 млн. лв. Още преди девет години, след придобиването, германската компания купува от българското си дружество правото на строеж на мола за 58 млн. лв.
В средата на 2016 г. парцелът е прехвърлен директно на Einkaufs-Center Plovdiv за сумата от едва 4.3 млн. лв. Година след това "ТЦП Тримонциум център Пловдив" е заличена като компания. Така реално при декемврийската сделка германската компания продава терена три пъти по-евтино, отколкото го е придобила в апогея на бума.
Парцелът, който е част от старата Сточна гара, е купен от софийското "НЕПИ Проджект фор". Сделката за имота от малко под 36 дка в Пловдив е сключена преди месец на цена 17.5 млн. лв. Продавач е софийският клон на регистрираната в Хамбург Einkaufs-Center Plovdiv, в което крайният мажоритарен собственик е германската HGA Real estate, а 25% държи ECE Projektmanagement - един от най-големите инвеститори в търговски имоти в Европа и доскорошен съсобственик на "Сердика център", също купен от NEPI.
Einkaufs-Center Plovdiv стана собственик на имота през февруари 2009 г., като придоби създаденото малко преди това дружество "ТЦП Тримонциум център Пловдив", в което парцелът беше апортиран с оценка 58.7 млн. лв. Самият апорт беше направен от предишния собственик "Прайм - ДС" (виж текста за парцела), който в отчета си за 2009 г. е показал приход само 50 млн. лв. Още преди девет години, след придобиването, германската компания купува от българското си дружество правото на строеж на мола за 58 млн. лв.
В средата на 2016 г. парцелът е прехвърлен директно на Einkaufs-Center Plovdiv за сумата от едва 4.3 млн. лв. Година след това "ТЦП Тримонциум център Пловдив" е заличена като компания. Така реално при декемврийската сделка германската компания продава терена три пъти по-евтино, отколкото го е придобила в апогея на бума.
Подготовката за изграждане на търговски център на мястото също датира още от 2009 г. Тогава "ТЦП Тримонциум център Пловдив" учредява на името на собственика си Einkaufs-Center Plovdiv право на строеж върху имота, като параметрите позволяват изграждането на мултифункционален търговски комплекс с подземни и надземни гаражи и разгъната застроена площ до 145 хил. кв.м.
В началото на 2010 г. "ЕЦЕ Проектмениджмънт България" (част от германската ECE) публично обяви плановете си да построи мол върху парцела, който се намира на пресечката на булевардите "Найчо Цанов" и "Христо Ботев" в града. Комплексът, наречен "Тримонциум център", трябваше да разполага с 51 хил. кв.м отдаваема площ за около 200 магазина, както и с 1200 паркоместа.
Търговският център обаче така и не беше построен. По същото време компанията приключваше изграждането на софийския "Сердика център", подготвяше и още два обекта - в София и Варна, за които търсеше финансиране, но кризата попречи те да се случат. Така въпреки добрата си локация пловдивският имот остана неизползван.
Сега теренът получава нова възможност да бъде застроен.
Южноафриканският фонд е ключов играч на пазара на търговски площи в Централна и Източна Европа и подобно на други инвеститори от ЮАР интересът му е провокиран от ниската инфлация в региона и възможностите за добра възвращаемост. Традиционно стратегията на NEPI е да купува готови обекти, които са пазарни лидери, а когато такива няма за продажба, да изгражда проектите си на зелено.
От NEPI не отговориха на въпросите на "Капитал" какви са плановете им за терена и защо са избрали Пловдив за поредната си инвестиция. Вариантите са бъдещата сграда да е чисто търговска или да бъде комбинация от търговски площи с офиси или дори с хотел. При всички положения обаче проектът изглежда, ще е голям, защото това е начинът, по който работи компанията, а и теренът го позволява.
"Смятам, че това ще бъде типичен проект за NEPI - мащабен, който ще цели да бъде пазарен лидер в Пловдив", коментира Иван Граматиков, мениджър "Търговски площи" във Forton/Cushman&Wakefield.
Пазар за подобен проект в Пловдив вероятно има. В момента в града има два сравнително малки опериращи търговски центъра – по-старият и утвърден Mall Plovdiv и по-новият "Марково тепе мол", който работи от няколко години и все още търси модела си. Трети търговски център – Plovdiv Plaza (бившият "Галерия"), беше изграден в квартал "Тракия", но не успя да тръгне и беше затворен. Сега с нови собственици и нова концепция той се очаква да отвори отново тази есен, като добави нови 35 хил. кв.м към пазара на търговски площи в града. Това е почти колкото отдаваемата площ на другите два мола, всеки от които е по около 20 хил. кв.м.
Шансовете на бъдещия проект на NEPI в града ще зависят и от това как ще се развие Plovdiv Plaza. "Молът в "Тракия" е донякъде компрометиран чисто имиджово, защото навремето отвори почти празен, само с един "Карфур" и още няколко наемателя, и изпитваше големи затруднения, докато работеше. Към днешна дата е ясно само, че най-вероятно ще отвори, но още не се знае каква ще е запълняемостта, така че има много въпросителни около него", каза Граматиков.
Решението на NEPI за по-голям проект не изглежда нелогично. "Пловдив остана малко по-встрани от това, което се случи в други градове. Реално за толкова голям град той е на едно от последните места като площи в търговски центрове на глава от населението и много по-назад чисто статистически от Бургас, София, Стара Загора и Варна например", посочи Граматиков. "Трудно е обаче да се даде оценка на нещо, което би се реализирало на пазара след около 3 години. Зависи от параметрите на самия проект, защото в момента единственото, което се знае, е, че там ще има голям търговски център", добави той.
