Водоснабдителната и канализационна мрежа в България е четири пъти по-дълга от републиканската пътна мрежа – тя е над 90 хил. км под земята, които изискват огромен ресурс за поддръжка. Това каза в предаването „Седмицата” на Дарик радио министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков.
„С новия закон за ВиК, който инициираме, целим да структурираме по-ефективна регламентация на един от най-чувствителните сектори в държавата. Целта ни е да се подобри моделът на управление и социалната компонента , качеството на услугата по доставка, отвеждане и пречистване на водата”, обясни министър Нанков. Той подчерта, че в някои области таванът на социална поносимост е достигнат и там няма да има повишение на цената на водата.
„Съвместно със социалното министерство ще дефинираме понятието уязвими потребители и ще изработим механизъм за тяхното подпомагане. По изрично мое настояване гражданите в тази категория ще получават до 1,5 кубика безплатна вода на месец“, каза още регионалният министър. Той напомни, че в населените места, в които няма канализация и пречиствателни станции за отпадъчни води, хората плащат само за доставката на питейна вода до домовете им. Но категорично не и за отвеждане и пречистване, които са останалите два компонента в ценообразуването на водата.
Министър Нанков каза още, че с новият закон за ВиК ще се създаде и подземен кадастър за системите, което ще улесни ремонтните дейности и инвеститорите. В момента под 5% от ВиК мрежата у нас има кадастър.
Регионалният министър обясни, че след като се уреди въпросът със собствеността на язовир „Бели Искър”, ще започнат действия за ремонт на съоръжението. „Направихме експертна група, която извърши обследване на стената, за да преценим какво е състоянието й. Становището е, че тя би се компрометирала само при земетресение от над 9-та степен по Рихтер, каквото в България не е имало”, каза министърът. „Няма случай областен управител да е ремонтирал язовир. Тези за питейни нужди се ремонтират от МРРБ, както в момента рехабилитираме язовирите „Христо Смирненски” и „Студена”. Така че ще ремонтираме и „Бели Искър“, но след проектиране, за да се установи точното състояние и нуждата от ремонт, защото сегашната сума, която се лансира в общественото пространство от 80 млн.лв., е меко казано завишена”, каза министър Нанков. „В случая с язовир „Бели Искър“ всяването на необосновани страхове от областния управител сред хората е по-голям грях от непознаването му на закона”, коментира Николай Нанков.
„2018 година трябва да е последната, в която лепим винетки по стъклата на автомобилите. От догодина те стават електронни и ще се проверяват автоматично по електронен път”, каза министър Нанков. С въвеждането на тол системата цените на винетките за леки автомобили няма да поскъпват. Министърът обясни, че в периода от 7 месеца, докато системата се внедрява, трябва да се изготви предложение за обхвата на пътищата, които тя ще засяга, както и за нейното тарифиране. „Моето лично мнение е, че тол такса и електронни винетки трябва да има за всички нови и рехабилитирани пътища”, коментира министър Нанков. Тол системата ще е достатъчно гъвкава, за да може в бъдеще да се разшири като обхване и новопростроени магистрални участъци и скоростни пътища. „Ще създадем максимални условия за улесняване на водачите на товарни автомобили за плащане на тол таксите. Ще разположим 500 автоматични пункта, ще има възможност за плащане по интернет, на границата, както и плащане на месечна база”, обясни Нанков.
Министърът отбеляза, че след въвеждане на тол системата се очакват приходи от над 1 млрд.лв. годишно, които могат да се изразходват само за ремонт и строителство на пътища. „В момента събираме 350 млн.лв. от винетки, като едва 103 млн.лв. идват от товарни коли, а останалата сума се събира от леките автомобили. Почти няма страна в света, в която леките коли да плащат повече. Сега обръщаме тази логика, ще се възползваме и от геостратегическото положение на България, защото транзитният трафик ще заплаща повече”, обясни Николай Нанков.
В предаването Николай Нанков информира, че 65 общини вече са с приети Общи устройствени планове. 119 общини в момента са в етап на разработване, като през 2018 г. за тази дейност МРРБ е осигурило 4.1 млн.лв. За догодина ще бъдат предвидени нови 6 млн.лв., за да може всички 265 общини да изготвят общите си устройствени планове. „Това е устройствена защита, защото аман от хаотично застрояване“, коментира министърът.
В отговор на въпрос министърът обясни, че е готов да инициира обществена дискусия за промени в Закона за гражданската регистрация, с които категорично да се постанови, че смяна на пола се извършва само по биологични причини.