фициалното откриване на Камерна зала в Областна администрация - Пловдив  ще се състои на 1 февруари /четвъртък/ от 18.00 часа.

Всички културни събития в новата Камерна зала, която разполага с много добра естествена акустика, ще се провеждат под егидата на Здравко Димитров, който неведнъж е засвидетелствал подкрепата и ангажираността си към хората на духа.

Първият концерт, който е с вход свободен, ще даде старт на богата и наситена с културни събития програма, ще събере почитателите на Пучини, за да се насладят на един любим и доказан творчески тандем – тенорът Ивайло Михайлов и пианистката Мария Калоферова.

Концертът ще представи цикъла „Песните на Пучини“, а композициите, включени в програмата, сами по себе си ще изненадат всички почитатели на композитора, защото са малко познати и стават обществено достояние едва през 1987 г., когато един от най-големите изследователи на творчеството на Пучини - Майкъл Кей ги публикува. Ивайло Михайлов ще представи песни за глас и пиано, които не са тясно свързани с театъра, но са предназначени за ценители, които намират удоволствието от изкуството в по-сериозната музика.

Песните са композирани през най-плодотворните години на Пучини, като голяма част от тях са написани случайно, по определен повод или по настояване на близки и приятели. Някои от тях са били композирани по поръчка на учебни заведения, други като романси, предназначени за приеми, и са били публикувани в периодични музикални издания. Романсът “A te” е написан в периода 1874 – 1880-та г., когато Пучини е учил композиция при Карло Анджелони в Института „Пачини”. „Salve Regina” и ”Mentia l’avvizo” са композирани по време на следването му в Миланската консерватория. Песента “Canto d’anime” е написана през 1904 специално за „грамофона” по поръчка на Алфредо Микаелис, собственик на грамофонна компания. Пучини пише великолепната песен „Casa mia” /“Къща моя”/ по молба на Едоардо де Фонсека, редактор, който я включва в статия, публикувана в списанието “La casa” /„Къща”/. В статията Пучини описва и разказва за своите резиденции в Торе дел’Лаго, Киатри и Абетоне. С “L’uccelino” /“Птиченцето”/, приспивна песен, написана за детето на негов приятел, с “Terra e mare” /”Земя и море”/, написана за Де Фонсека за „Годишен албум за изкуства и писма”, и с „Новисима – 1902”, Пучини достига високото ниво на успешен песенен композитор.

Острият музикален слух ще улови, че Пучини съвсем не е устоял на изкушението да използва тези песни като мотиви и в своите опери. Както споделя Майкъл Кей: песните са като ранни мисли за бъдещи опери. Така например прочутата ария на Де Грийо от операта "Манон Леско" е изградена върху Mentia l'Avviso - речитатив и ария за тенор и пиано. Основата на квартета от трето действие на „Бохеми” е песента “Sole e amore” /”Слънце и любов”/, матината, написана от Пучини осем години по-рано. В „Тоска” и „Мадам Бътерфлай” се чува ехо от вече родени от перото на Пучини мелодии. Една от тях е “Avanti Urania” /Напред, Темида!”, композирана от Пучини за неговия голям приятел и меценат Маркиз Карло Джинори-Лищи /Къдравия/. Другата е “Inno a Diana” /”Химн на Диана”/, написана за ловните дружинки и посветена на всички ловци в Италия. “Canto d’anime” /Песен на душите/ е прототипът на арията на Ринучо от операта „Джанни Скики”. “Morire” /Да умреш/ е използвана два пъти – в албум продаван с благотворителна цел от Италианския Червен Кръст по време на Първата Световна Война и като встъпителна ария на Руджеро във втората версия на „Лястовичката”. Съществуват много други примери за използването на песните от Пучини, а също така и на инструментални произведения в композирането на неговите опери.

Песните на Пучини!

Рецитал на Ивайло Михайлов!
A te – На теб
Mentia l’avviso - Предупреждението лъжеше
Storiella d’amore – Любовна историйка
Sole e amore - Слънце и любов
Avanti Urania – Напред Темида
Inno a Diana – Химн на Диана
Casa mia – Моята къща
E l’uccelino (Ninna – nanna ) – Птиченцето (Приспивна песен)
Terra e mare – Земя и море
Canto d’anime (Pagina d’album) – Песен на душите (Страница от албум)
Morire? – Да умреш

 

Ивайло Михайлов е български оперен певец - тенор.
През 1997 г. придобива бакалавърска степен по класическо пеене в ДМА "Панчо Владигеров" в София в класа на световноизвестния сопран Валери Попова. През 2002 г. печели стипендия от Министерството на културата на Р. България и заминава за Академията " Борис Христов " в Рим, Италия, където учи под ръководството на Джузепе Тадеи, след което продължава с шестмесечно обучение в Академията за оперно бароково изкуство в гр. Озимо (Италия) с преподаватели Луиджи Алва и Уилям Матеуци. През 2002 г. придобива магистърска степен по вокална педагогика от НБУ - София в класа на проф. Руско Русков. През 2010 г. Ивайло Михайлов придобива магистърска степен по "Арт мениджмънт" от АМТИИ - Пловдив с научен ръководител проф. Живка Бушева. През 2013 г. придобива магистърска степен по „Музикално-сценична режисура“ от АМТИИ - Пловдив с научен ръководител проф. Павел Герджиков. Дебютът му като режисьор е операта „Бастиен и Бастиена“ от В. А. Моцарт. През 2012 г. той се появява в анимационните филми "Brain Damage" и "Българ", с режисьор Неделчо Богданов. Дебютът му в Софийската национална опера и балет е през 2012 г. като Ернани от едноименната опера на Джузепе Верди в постановката на Варненска опера. Дебютът му в Букурещката национална опера и балет е следващата година като Фауст от едноименната опера на Шарл Гуно. Следват Дон Хозе в Колизео до Порто през май на 2014-та и главната роля на Вакула в приказната опера „Черевички” на Чайковски в операта в гр. Каляри, която беше излъчена по телевизия RAI през януари 2015 г. и може да се гледа на официалния сайт на RAI 5. От 10 г. е постоянен участник на фестивала на Античния театър в гр. Пловдив. Следва "Бохеми", „Бал с маски“, „Кармен“ в Сполето, Италия където е гост - солист от 2015-та г. с турнета в Перуджа, Орвието, Асизи. Пее на сцените в Палма де Майорка, Антверпен, Гент и мн. други. През 2013/14 той е наставник и съдия в първото издание на “Pop star to opera star” - Виетнам и вокален педагог в X-фактор. Най-силните му роли са на Ернани, Дон Хозе, Родолфо, Фентън, Пинкертон, Алфред Жермон, Радамес, Фауст, Каварадоси, Вакула и повече от 30 други роли. Ивайло Михайлов има множество записи за Българското Национално радио и БНТ. Работи с диригенти като Donato Renzetti, Laurent Campellone, Carlo Palleschi, Михаил Ангелов, Борислав Иванов и режисьорите Юрий Александров, Стефано Пода, Стефано Монти, Джорджо Бонджовани. Владее френски, италиански, английски и руски език. Ивайло Михайлов е ученик на именития български тенор Калуди Калудов.

 

Мария Калоферова завършва с отличие АМТИИ Пловдив като музикален педагог и инструменталист в класа на проф. Роксана Богданова. През 2017г. защитава докторска дисертация в областта на музикалната теория. Специализира във Вроцлав и печели първи награди, като е лауреат на конкурси в България и Полша. Участва в нови музикални проекти и има спечелени награди от различни фестивали и радиа. Дългогодишен пианист и корепетитор към Държавна Опера Пловдив. Има записи за БНР, рецитали и участия в концерти в България, Полша, Германия, Белгия, Финландия, Швеция.