„Стратегията на Община Пловдив за чистотата на въздуха е една неправилно подготвена статистическа информация – изградена на базата на анкетирани 100 домакинства, което е изцяло непредставителна извадка. Направена е така, че да има документ, но се вижда, че Общината няма лостове за реални мерки“. Това заяви председателят на групата общински съветници на патриотите и съветник от НФСБ Слави Георгиев на пресконференция днес.
„Проблемът е изключително сериозен и подходът към него трябва да е такъв. Защото, цифрите са стряскащи – България е на челно място по смъртни случаи от мръсен въздух, 188 са смъртните случаи на 100 000 души само за една година“, посочи и Десислава Желязкова, бивш кмет на район „Западен“. Тя също заяви, че Програмата на община Пловдив за чистия въздух е пожелателен, но не и сериозен документ.
„Наясно сме, че не е посилите на Общината да намали броя на автомобилите и ползването на дърва и въглища за отопление, за да не се замърсява въздуха – затова, ние предлагаме реални и постижими неща“, категоричен бе Слави Георгиев.
Част от тези мерки посочи народният представител и кметът на Пловдив в мандат 2007-2011 Славчо Атанасов. „Транспортният проект не заработи, въпреки сериозните средства, налети в него – станахме свидетели на тотални задръствания и тапи в града, които водят до сериозно замърсяване на въздуха. Нужно е цялостно преразглеждане на организацията на движението, в товачисло и на „умните“ светофари“, заяви Славчо Атанасов.
По думите му причина за замърсения въздух е и сбърканата философия при изграждане на зелената система в града. „Вместо да се хвърля една голяма сума за изграждане на един-единствен парк зад р. Първенецка, край Гребната база, където има гора и ветрозащитен пояс, и където ще има влияние само върху район „Западен“ – е редно да се направят по-малки паркове във всички райони на града. В Стратегията неслучайно е записано, че всеки квартал си има собствен микрокрлимат и затова е нужно изграждане на паркове в града по райони, а не извън града“, посочи Славчо Атанасов. Не на последно място той постави нуждата от много сериозен контрол на строителството в Пловдив. „Временните депа за строителни отпадъци в рамките на града трябва да бъдат закрити. При нас са идвали много граждани с жалби, че при най-малкия вятър прахоляка от тези сметища става непоносим“, каза Славчо Атанасов. Той бе категоричен, че строителните отпадъци трябвада се изнасят извън града – на строителното сметище край Първенец.
„Ремонтите на централни булеварди, в които бяха налети сериозни средства, бяха направени така, че вместо да освободят движението и така да допринесат за това въздухът в центъра да не е толкова замърсен от автомобили – те доведоха до това най-големите задръствания да се образуват в централна градска част“, добави Слави Георгиев.
Общинският съвметник Костадин Гаров изнесе информация за замърсеността на въздуха, според която още до средата на февруари, миналата година нормата за запрашеността на въздуха е била надвишена. Той предложи като мярка за борбата с мръсния въздух издаването на т.н зелен билет в градския транспорт, която мярка вече се прилага в София. „В дните със завишени норми да се продават билети за градския транспорт на по-ниска цена, така че хората да бъдат стимулирани да пътуват повече с него, а не с автомобилите“, даде пример Костадин Гаров.