С Решение № 38, взето с Протокол № 3 от 15.02.2018 г. на Общински съвет – Пловдив, бяха приети промените в правилата за прием в първи клас, според които ще бъде осъществен електронният прием на учениците в първи клас за учебната 2018/2019 година.

 Всички заинтересовани могат да се запознаят с новите правила от публикуваната актуална информация на интернет страницата на системата за прием priem.plovdiv.bg в раздела с „Нормативни документи“.

Критериите и точките, които носят, могат да бъдат намерени в Приложение №2 към наредбата. Най-голямо предимство получават децата, които имат адресна регистрация на територията на района на училището, за което кандидатстват. Двата адреса – настоящ и постоянен, са равнопоставени. Най-много точки получават децата с адресна регистрация повече от 3 години спрямо момента на кандидатстване – те попадат в първа група. Във втора група са децата с адресна регистрация от 1 до 3 години спрямо подаването на заявление за кандидатстване, а в трета – тези с адресна регистрация до 1 година. Предвиден е критерий за децата от съседните райони, но те следва да бъдат класирани след децата от района. Важно условие е децата да бъдат класирани по последователност на групите – затова разликата в точките за основния критерий за адресната регистрация и тези за допълнителните критерии е значителна.

В по-голямата си част тези правила са еднакви за всички училища на територията на страната и са заложени в наредбата на Министерството на образованието и науката. За община Пловдив добавените допълнителни критерии са критерият за съседните райони и за децата с един починал родител.

Анализите на данните от кампанията по приема през 2017 година показват, че в над 75% от училищата са приети всички деца, пожелали прием, независимо от точките, които са събрали. Още на първо класиране по първо желание през миналата година бяха класирани 94% от всички кандидатстващи деца. Тези данни показват, че наличните свободни места (възможностите на училищата за прием) и желанията на родителите съвпадат в много голяма степен и не зависят от конкретния сбор на натрупаните точки. Има приети деца и от близките населени места. Системата позволява за всяко дете родителят да може да избере до 5 желани училища, независимо от адресната му регистрация.

Предстои финализиране на промените в софтуера на системата. До края на месец март училищата ще утвърдят план-приема за новата учебна година (броя на паралелките и местата в тях). Краят на месец март е и срок за утвърждаване на графика на класиранията. Предвижда се подаването на заявления за участие в първо класиране да е през месец май, а първото класиране да е в началото на месец юни – след като децата получат удостоверенията си за завършена подготвителна група.

При съмнение за адресната регистрация на децата им е добре родителите да направят проверка за актуалната информация в отделите по гражданска регистрация и административно обслужване (ГРАО) на съответната районна администрация. При кандидатстването родителите трябва да подават вярна информация за адресната регистрация, за да могат децата им при класиране да бъдат записани.