България е една от най-активните държави в Европейския съюз по откриването и предотвратяване разпространението на опасни стоки на общия пазар. През миналата година Комисията за защита на потребителите е забранила над 150 вида вредни продукти, сред които най-много са детските облекла с връзки и малки части, изделия за отглеждането на децата, лазерни показалци и др. Това каза в „Новините” на Нова председателят Димитър Маргаритов във връзка с оповестените данни от годишния доклад на системата за обмен на информация за опасни стоки RAPEX.

„На пазара могат да навлязат всякакви стоки, но хубавото е, че я има тази система. Комисията за защита на потребителите е нейна контактна точка за България. Като външна граница на ЕС ние сме с отговорността да задържаме такива стоки още на границата. Имаме много добро сътрудничество с Агенция „Митници”, за да не стигат изобщо до пазара вредни продукти”, каза Маргаритов. Той добави, че има и по-активни от нас държави, но те са по-големи географски.

Обикновено опасните стоки идват от Китай и Турция, а най-честите рискове от опасните стоки са идентични за всички държави-членки – задушаване, химически риск и изгаряне.

Председателят на КЗП обясни, че институцията поддържа на официалната си интернет страница регистър на всички забранени в ЕС опасни стоки със снимков материал и описание на стоките. „Когато потребителите имат съмнение, че дадена стока е опасна, да подават сигнал. Най-важното е да се реагира бързо, за да могат да се предприемат незабавни действия и тези стоки да бъдат изтеглени от пазара. Потребителите имат право да получат парите си обратно от търговеца. Ако са претърпели вреди в резултат на експлоатацията на тази стока, имат право и на обезщетение в зависимост от размера на щетите”, добави Маргаритов.

Част от проблемните стоки идват и през Интернет – един пазар, който продължава да се разраства. Затова председателят на КЗП предупреди да се правят съпоставки, а при липса на информация потребителите да се въздържат от покупки.

По последни данни над 1,61 милиарда души по целия свят пазаруват онлайн, а повече от половината от тях – от чужда страна. Продажбите в електронната търговия възлизат на 1,9 трилиона долара, като прогнозите са до 2020г. да нараснат до 4,6 трилиона долара.

Сред бариерите пред онлайн търговията все още са отсъствието на доверие към електронните търговци (49%), лоши отзиви за пазаруването в Интернет (25%), това, че се оказва скъпо (23%) или че някои потребители не могат да правят онлайн плащания (21%), сочат резултатите от световно проучване за сигурността и доверието в интернет. Някои от респондентите споделят, че за тях е твърде трудно (19%), че не откриват това, което търсят (17%) или че търговецът не доставя до техния адрес (8%).