„Ресурсният учител е ключов фактор в приобщаващото образование. Мерило за образователната система е доколко тя осигурява адекватна подкрепа на децата със специални потребности.“ С тези думи днес министърът на образованието и науката Красимир Вълчев се обърна към участниците в Националната конференция „Ресурсният учител – значим фактор за приобщаващото образование“, организирана от Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.
Красимир Вълчев подчерта, че приобщаващото образование е сред приоритетите на управлението. „Всяко дете със специални образователни потребности (СОП) трябва да получи професионална подкрепа. Планираме увеличаване на бюджетните разходи в сектора,“ каза още образователният министър.
„Висшите училища и БАН трябва да се ангажират с важните обществени теми“, каза още министър Вълчев. Той подчерта, че Пловдивският университет показва своята ангажираност в различни обществени сфери. Една от тях е и приобщаващото образование.
„Децата със специални образователни потребности към момента са 2%, но техният брой непрекъснато нараства. Важно е да се намери балансът при тяхното интегриране в обществото“, каза пред присъстващите на конференцията ректорът на ПУ „Паисий Хилендарски“ проф. д-р Запрян Козлуджов. Според него ресурсните учители са ключовите фигури в процеса на приобщаващо образование, защото останалите педагози не са подготвени за работа с децата със СОП. Все пак като положителен се отчита фактът, че тези деца се добре приемани от своите връстници, допълни проф. Козлуджов.
„Педагогическият факултет на Пловдивския университет има традиции в развитието на приобщаващото образование. За нашите възпитаници ние осигуряваме най-модерното обучение и най-новите образователни технологии. С високото качество на учебния процес за ресурсните учители, ние се надяваме да увеличим техния брой, да покажем на кандидат-студентите, че тази професия е привлекателна, с тенденция да бъде и много добре заплатена“, каза деканът на ПФ проф. дпн Румяна Танкова.
Менда Стоянова, депутат от ПП ГЕРБ и председател на парламентарната комисия по бюджет и финанси, също бе сред официалните гости на конференцията, посветена на ресурсните учители. „Заплащанате е един от важните фактори за ресурсните учители. Също така обаче са важни и условията, в които те работят и обучават децата със СОП. Това правителство осъзнава важността на сектора и приоритетно ще има средства за него“, каза още Стоянова.
Десислава Раева, възпитаник на факултета и настоящ ресурсен учител и зам.-директор в ОУ „Райна Княгиня“ в Пловдив разказа пред участниците в конференцията за своя професионален път в избраната сфера. Основното училище, в което работи, е едно от иновативните под тепетата – с мултимедийно обучение, дигитални учебни дъски, кътове за почивка във всяка учебна стая. В ОУ „Райна Княгиня“ ресурните учители помагат на колегите си в адаптирането на учебния материал към потребностите на децата със СОП.
Поздравителни адреси бяха изпратили Янка Такева, председател на Съюза на българските учители, и Ваня Кастрева, директор на РУО – София. А директорът на РУО – Пловдив, Иванка Киркова лично поднесе своите пожелания за успех към присъстващите ресурсни учители и припомни, че специални грижи трябва да се полагат за всички деца в образователната система.
Научната конференция на тема „Ресурсният учител – значим фактор за приобщаващото образование“ се проведе днес в Пловдив, в т. нар. Нова сграда на висшето училище, където се намира Педагогическият факултет, който заедно с Университетския център за кариерно развитие на ПУ са организатори на събитието. Конференцията бе под патронажа на министър Вълчев и на нея присъстваха ресурсни учители и директори на регионални образователни инспекции от цялата страна, .
Мащабният форум бе посветен на необходимостта от ресурсни учители в процеса на приобщаващо образование. Бяха дискутирани проблеми, свързани с подготовката, квалификацията, професионалното и кариерното развитие на ресурсните учители. Специален фокус бе поставен на екипната дейност между ресурсния учител и другите педагогически специалисти, родителите и представителите на различни общности и институции, обясни проф. дпн Дора Левтерова, директор на Университетския център за кариерно развитие в ПУ „Паисий Хилендарски“.