С толкова много заеми г-н  Иван Тотев води общината към фалит и постоянно вдигане на данъците на гърба на пловдивчани. Близо 104 млн лв. общо са поетите задължения от общинската администрация – това означава, че поколения пловдивчани ще плащат. Това заяви общинският съветник и кмет на Пловдив в миналия мандат Славчо Атанасов на пресконференция, която даде днес в централата на “Гладстон” 13 заедно с колегите си д-р Лилия Учкунова и Слави Георгиев.

“Ние не сме против заем, ако ставаше дума само за този заем от 30 млн. лв., Проблемът е в това, че заедно с тези 30 милиона лева, г-н общинската администрация  иска да тегли още четири заема. Недопустимо е при такава криза толкова рисково да се заробва една община. Оценката е на наши икономически експерти, които виждат сериозно притеснение за общинския бюджет, ако всичките заеми станат факт. Все пак парите трябва и да се връщат. А сумата за заеми на Пловдив ще надхвърли 100 милиона лева. Г-н Тотев на практика ще доведе общината до фалит. Ясно е, че той няма да изплаща тези заеми, но да му мислят следващите кметове- и най-вече пловдивчани. Според нашите експерти, когато изтекат гратисните периоди и всичките заеми се застъпят, Пловдив ще трябва да плаща по кредитите около 12 милиона лева на година. Това неизбежно ще доведе бюджета до тежки проблеми. И вариантите за реакция са само два. Или г-н Тотев отново ще вдига данъците на пловдивчани, или ще стигнем до абсурда да теглим още пари, за да обслужваме старите кредити. Това е истината”,  заяви Славчо Атанасов.
“Вярно е, че чисто математически сметките на г-н Тотев ще излязат. Той ни убеждава сега, че Пловдив ще има силите да изплаща пет заема наведнъж. Но те правят разчети по изключително рисковата схема на много добра или дори идеална събираемост на приходите. Тук е едната голяма слабост. Кризата се задълбочава, пловдивчани обедняват непрекъснато, виждате икономиката в какво състояние се намира и освен това Тотев вече вдигна сериозно данъците, тоест тежестта върху хората става изключително голяма. И в такава ситуация да смяташ, че събираемостта ще е много добра и даже отлична, е изключително наивно от страна на общинската администрация. Само ще припомня, че навремето, когато ние искахме да теглим заем, аз лично поех ангажимент пред пловдивчани, че няма да увеличаваме данъците. Сега обаче не е така -  г-н Тотев вече направи драстично увеличение на налозите в Пловдив. И заедно с това натоварва с огромни заеми не само нас, а и внуците ни. Ще стане така, че в един момент общината няма да има финансов ресурс да разработва дори европроекти. Знаете, че при тях първо се инвестира, а след това се възстановяват част от средствата. При една задлъжнялост от 12 милиона на година, общината просто няма да има свежи пари, за да работи по европейските проекти. Но очевидно Тотев си мисли: „След мен и потоп”, каза още Славчо Атанасов.

Д-р Лилия Учкунова

Сумата от заеми, която се натрупва, наистина надхвърля 100 милиона лева, посочи общинският съветник и почетен гражданин на Пловдив д-р ЛилияУчкунова.
52 милиона са задълженията по заема от д-р Чомаков, по който вече плащаме. Общинският съвет прие също 6 261 753 лева заеми по ФЛАГ. Парите са за Лъчетерапевтичния комплекс и по проекта за развитието на устойчив градски транспорт. Има два по-малки заема за енергийна ефективност, които са съответно 304 535 и 415 823 лева. На последната сесия бяха гласувани и 3 милиона за подземния паркинг в Цар Симеоновата градина по фонд „ФЛАГ”. Общо 61 982 111 лева. Като прибавим и 30 милиона за четирите булеварда, стават  91 982 111 лева. Знаем също и за намерението на г-н Тотев да тегли 12 милиона лева за Втори гребен канал от фонда „Джесика”. Сумата става 103 982 111 лева.

Освен това общината има да разплаща и други задължения, освен тези заеми, например 4 милиона и половина за Белодробна болница, има и още. Задълженията стават наистина сериозни. Явно се разчита на гратисните периоди, за да свърши мандата. Абсурдно е и друго. Вчера, в три часа следобед събират спешно всички общински съветници и ни обясняват как спешно трябва да разгледаме документите по 30 – сет милионния заем. Докладите и анализите по този заем са над 200 страници, от съветниците се иска веднага да си дадат мнението. Това е несериозно и безотговорно от страна на общинската администрация, на всичкото отгоре кметът Тотев не присъства като вносител на предложението, защото бил в отпуск. Явно се разчита, че съветниците ще вземат решение, без да са информирани и направо на сляпо.

Слави Георгиев

Администрацията на г-н Тотев направи така, че да  затрудни максимално запознаването с  материалите по заема.  В понеделник, 29 юли, след обед се дадоха документите, а в 15 часа свикаха комисиите да ги обсъждат. Когато прочетох нещата ми стана ясно защо се дава толкова късно информацията. Има какво да се крие по документацията на този заем, заяви общинският съветник Слави Георгиев.
“Най-скандален е последният материал от 85 страници. В самото официално предложение не са упоменати условията по кредита, в които също има доста спорни моменти. „Целта е постигане на дълготрайност на уличната мрежа и положително дългосрочно въздействие за Община Пловдив и нейните граждани, което ще подобри качеството на живот и ще доведе до по-добро ниво на обслужването на потребителите”. Този „пирон” в мотивировката си го подплатяват с един „Екологичен и социален анализ относно проекта за рехабилитация на пътищата на град Пловдив„. Този анализ е един хвалебствен материал от 87 страници, но се оказва, че е написан от служителя на общината Стефан Шилев и е одобрен от зам.- кмета Розалин Петков. Тоест, сами те са си написали колко е великолепно да се оправят точно тези улици на Пловдив.

След това има един Протокол от общественото обсъждане на заема, което се е състояло три дни след парламентарните избори, когато цяла България се чудеше какво ще е съотношението в парламента, а датата за насрочването на общественото обсъждане е месец по-рано, на 15 април, когато много добре се е знаело, че обсъждането ще стане веднага след изборите. Отново виждаме едно много добре планирано обсъждане, което да стане в момент, когато интересът към него ще е нулев и ще мине между капките. В Протокола е записано, че Розалин Петков е дал думата на желаещите да задават въпроси, но понеже не е имало такива, обсъждането е закрито, защото просто никой не е отишъл там.

Следва един Доклад от дирекция „Финансова политика”, също готвен от общински служители. Добър доклад, в който се казва, че общината може да си позволи да тегли този заем. Само че докладът ползва една вратичка в закона, според която заемите от „ФЛАГ” и „Джесика” не се калкулират към сумата за общинската задлъжнялост. Обаче, по тези два фонда Пловдив вече има 9 500 000 и ще тегли още 12 милиона – общо 21 милиона и половина стават. Това също са пари с лихви, които ще връщаме, нека да се знае от пловдивчани какво им виси на врата.

Когато прочетох последния доклад от 85 страници, разбрах, че именно заради него се забавиха толкова документите и там е причината да не стигнат навреме до общинските съветници. Това е технически „дю дилиджънс” анализ изготвен по поръчка на общината от фирма „Проект 1” ООД. Написаното в този анализ категорично показва, че заемът не е подготвен и общината тръгва да тегли 30 милиона лева по пътя на най-ниското съпротивление с една единствена цел, просто да се усвоят и похарчат тези пари. Ще ви зачета от него, на стр. 15 пише: „Разликата между поискания кредит и разходите по целия проект ще бъде покрита със собствени средства на Община Пловдив.” Това означава, че със заема, който се тегли, ще бъдат започнати едни обекти, но няма да бъдат завършени. За да довърши въпросните четири булеварда, общината ще трябва незнайно откъде да намери още пари.

На страница 17 пише: „Точка В- икономическа оценка. Адекватната икономическа оценка на приложимостта на проекта е ограничена от липсата на достатъчно данни. По-конкретно, следната информация не е налична в момента. Подобни анализи за градовете Бургас и Скопие показват икономическа полезност в диапазона 11 и 16 процента.” Тъй като се вижда, че за Пловдив не е правен подобен анализ, консултантът постановява, че проучването за Скопие следва да бъде приложено за Пловдив. „Въпреки това такова изчисление не би могло официално да удостовери икономическата оценка на проекта”. За информация, икономическа оценка означава да се изчисли в каква степен новият булевард ще съкрати трафика и съответно каква икономия на гориво и време ще произлиза от това. Както виждате, оказва се, че такъв доклад за посочените четири булеварда, които ще се финансират със заема, просто не е направен.

Стр. 77 казва: „Индикативната ценова структура е разбита по начин различен от количествено стойностната сметка предоставена от проектанта. Няма ясно съответствие между сметката на проектанта и бюджета изготвен от общинската администрация”. И още нещо: „Очакваните приходи и разходи не са ясно изброени”. Самите общински служители вчера си признаха на комисиите, че нямат готови работни проекти за два от булевардите. Тоест, дори проектна готовност нямат, а в договора за заема е записано, че до една година трябва да се започне усвояването на средствата, иначе се дължат наказателни лихви. Какво ще усвояват, след като дори проекти нямат?

Това показва, че Община Пловдив всъщност няма ясен анализ кои са важните инфраструктурни проекти за града, каква ще бъде икономическата ефективност за Пловдив, няма ясна количествено стойностна сметка за тези обекти, липсват още множество важни анализи и документи, ето това става ясно от този доклад. На комисиите вчера се разбра, че всъщност общината залага тези четири обекта за изграждане, защото, видите ли, там нямало да има отчуждителни процедури. Казаха ни – ние гледахме 12 обекта, но преценихме, че само в тези четири няма да се прави отчуждаване. Ето затова са избрани тези булеварди, не защото са важни и належащи, а защото ще е най-лесно на общинската администрация. Ето затова пловдивчани нямат никакво доверие на администрацията по какъв начин харчи обществените средства. Ние също няма как да се доверим и няма да гласуваме Иван Тотев и неговия екип да харчат по такъв начин 30 милиона лева пловдивски пари”.