Зелен ли е Пловдив? Може би, но надали достатъчно. За никого не е тайна, даже напротив – за много е очевидно, че зеленината на Града на тепетата може да е доста повече, от това което имаме. Но знаете ли, че дори пространствата, в които преобладава асфалтът, могат да станат по-привлекателни с помощта на малко озеленяване.
В периода 30 май - 3 юни пред Централна поща Пловдив ще бъде разположен първият в България Pop-up парк. Новото временно зелено пространство ще включва изкуствена трева, цветя, маса, пейки и барбарони, чадъри, маса за тенис, батут, различни игри и възможности за физическа активност и забава, кът за снимки и ще бъде на мястото в продължение на шест дни. Паркът ще бъде с размери от 50 квадратни метра и ще разгърне потенциала за изграждане на ново гражданско пространство в сърцето на града.
Pop-up паркът ще донесе допълнително зеленина в центъра на града и освен, че ще бъде място, подходящо за отдих, той ще предложи и различни възможности за забавление за малки и големи. Pop-up паркът ще включва в себе си календар, пълен с безплатни събития за всички пловдивчани и гости на града. Всяка вечер от 18 часа върху парка ще бъдат провеждани различни демонстрации на тренировки, като част от Седмицата на физическата активност и спорта MOVEWeek,която ще се проведе от 28-ми май до 3 юни.
Какво представлява всъщност идеята?
Pop up или така наречените „изкачащи“ паркове, обикновено се създават за възстановяване на зона за автомобили, в такава за пешеходци. Идеята се заражда в Сан Франциско през 2005 година, където eдно паркинг място сменя своето предназначение и се превръща в градско паркче. Това се случва с цел хората да преосмислят начина, по който се използват улиците и да се предизвика дискусия за промени в градската инфраструктура.
Обикновено изкочилите паркове са изградени над съществуващата настилка и са снабдени с пейки, мебели и други аксесоари, като повечето предлагат места за сядане, градини, паркинг за велосипеди, уреди за физическа активност, игри. Често са малки по размер, достъпни, гъвкави и временни или мобилни.
Подобни иновативни краткосрочни проекти могат да имат реално въздействие върху хората на града, като им помогне да оценят качествената градска среда, както и да повдигне въпроса за това как трябва да се проектира, изгражда и подобрява градската среда с мисъл за хората.
Подвижният парк се осъществява от сдружение BG Бъди активен и цели да покаже, че градските пространства могат да се преосмислят като места за хората и да докаже че да си активен не е въпрос само на пари. Pop-up паркът ще бъде презентиран, като добра практика за нетрадиционно градско пространство, подходящо за физическа активност, по време на проектна среща по проекта MOVEment spaces, която ще събере представители на 8 държави под тепетата.
В своя стремеж за промяна и устойчивост на своите проекти, и за да покаже, че нетрадиционните градски пространства могат да бъдат използвани функционално, BG Бъди активен осъществи и проекта _Място, финансиран от Coca-Cola Foundation. В момента екипът работи по новите 10 града от The Spot, в които с участието на местните граждани и процеса на placemaking, ще бъдат изградени социални пространства, привлекателни за младите хора, обединяващи в себе си възможности за спорт на открито, социални контакти и възможност за културни изяви.