БСП настоява за незабавната оставка на заместник-кмета по транспорта в Община Пловдив”, заяви на пресконференция днес лидерът на пловдивските социалисти Красимир Трифонов. Причината е Транспортният  проект, който е пряка отговорност на г-н Велев,  както и цялостното състояние на инфраструктура в града. „Считаме, че бяхме достатъчно толерантни. Общината имаше две години да отстрани пропуските”, подчерта Трифонов. Като експерт по европейски програми и проекти той повдигна и въпроса за това – кой представител на Управляващия орган от МРРБ е подписал приемането на проекта? По думите му  „известно текучество на кадри в структурата” пряко кореспондира с казуса. „Още на следващата сесия в специална декларация ППГОС на БСП ще поиска от кмета освобождаването на ресорния му заместник. Трябва компетентен специалист, който да свърши работата”, обясни председателят на социалистите в местния парламент Николай Радев. Преди това той даде думата на колегата си Иван Петков, който припомни цялата сага с Транспортния проект – от провеждането на процедурите по избор на изпълнители до финалната фаза, приключила по документи през декември 2015 година. „Тогава е издадена фактурата за окончателно плащане на изпълнителя  - испанската фирма „ИНДРА СИСТЕМАС С.А” за въвеждане на система за електронно таксуване, която струва около 21 млн.лв от целия проект”, обясни Петков. С този акт за окончателно плащане Общината е загубила възможността да бъдат поискани неустойки от изпълнителя, тъй като видимо работата не е свършена. Санкцията за некачествено изпълнение на целия проект съгласно договора е приблизително 82 хиляди лева на ден. „Г-н Велев брутално излъга пред телевизионна камера, твърдейки, че проектът е изпълнен”, каза  Петков и показа снимков материал, опровергаващ твърденията на заместник-кмета. „Няма електронно таксуване, автоматите за билети не работят, светофарната система е под всякаква критика, мрежата от велоалеи се руши”, изреди общинският съветник, показвайки снимките. Според съветничката и финансист на групата Петя Манева некачественото изпълнение на проекта има както преки, така и косвени ефекти за качеството на живот на пловдивчани „Пловдив е на пето място по замърсяване на въздуха с фини прахови частици. Не виждам да се мисли концептуално и за облекчаване на трафика, като се стимулира ползването на обществения транспорт”, посочи част от аспектите на темата Петя Манева.  Тя разкритикува местната власт и за паркирането в центъра на града, организирано, по думите й, по най-лесния начин, но без дългосрочно „умно” планиране. „Не знам дали управляващите живеят на Луната, защото ние се движим в града и виждаме, че това,  което казват, не е това, което виждаме”, вметна директорът на Английската гимназия Николай Радев. Той изрази опасения и във връзка с предстоящото домакинство на Пловдив като културна столица на Европа. По думите му предвидената културна програма ще се случи до известна степен, но градът няма да извлече максимални дивиденти под формата на трайна културна инфраструктура. Общинският съветник Десислава Йорданова се спря на мониторинговия доклад по отношения на „Пловдив 2019”, в който е отбелязано забавянето на културни обекти от списъка в апликационната форма. „Казват, че държавата е превела 16 млн лв. от обещаните 20 млн.лв., но ще видим, когато представят отчета на бюджета, защото не виждаме да се работи по обектите от културната инфраструктура”, посочи тя. По думите й наградата „ Мелина Меркурий” ще бъде връчена на Общинската фондация „Пловдив 2019”. „Практика показва, че се дава на всяка европейска столица на културата, без изключение. Саморекламата за свръх постиженията от страна на Фондацията е по-скоро пиар. Въпреки тиражираното съобщение, че вече е получена, да не забравяме все пак - връчването е през септември”, поясни  Йорданова.

Председателят на ГС на БСП – Пловдив Красимир Трифонов уточни, че инициатива „Пловдив – европейска столица на културата” е кауза за всеки пловдивчанин . „Ние подкрепяме усилията за реализацията на домакинството, но внимателно следим за изпълнението”, подчерта той.

Като политически спекулации заместник-кметът по транспорт на Община Пловдив инж. Златин Велев определи манипулациите на БСП относно транспортния проект и поисканата му оставка.

Проектът  „Модернизация и развитие на устойчив градски транспорт в гр. Пловдив” е приключен успешно на 31 декември 2015 г. Такова е становището и на управляващия орган по оперативна програма „Регионално развитие“. Благодарение на проекта Пловдив стана първия град в страната  с над 48 километра велоалейна мрежа, предоставяйки възможност за алтернативен транспорт. Модернизирани бяха светофарните уредби на 50 кръстовища, изграден беше центърът за управление на трафика.

Още в края на 2015 г. 285 автобуса, собственост на частните превозвачи, извършващи услугата обществен превоз на пътници по утвърдената общинска транспортна схема, бяха оборудвани с устройства и интегрирани в системата за управление на градския транспорт. Междувременно обаче договорите за някои от автобусните линии изтекоха, обявен бе конкурс за избор на нови превозвачи, последваха обжалвания, които в крайна сметка приключиха и на 1 март 2018 г. бе сключен новият договор. Автомобилният парк  е обновен почти изцяло с екологични автобуси „Евро 6“, които постепенно се оборудват се присъединяват към системата за електронно таксуване. Процесът не спира. По 11 линии - 4, 25, 113, 12, 21, 26, 36, 22, 24, 27 и 93, вече се продават електронни билети и броят им всекидневно нараства. 

Общинските съветници от БСП би трябвало да са добре запознати с процеса, тъй като именно с решение на Общинския съвет билети се продават както от автоматите, така и от кондукторите. По същия начин стои и въпросът за паралелната продажба на електронните и стандартните досега абонаментни карти за градски транспорт.  Автоматите по спирките също са функционални, като предстои да бъдат пуснат в работен режим след пълното оборудване на новите автобуси. Това също е вследствие на прието от Общинския съвет, включително с представители на БСП, решение, с което се измени и допълни механизмът за разпределяне на субсидиите, които Община Пловдив изплаща на превозвачите.

Освен че транспортната услуга непрестанно се подобрява, цената на билета за градския не се е повишила и е 1 лев, подчерта заместник-кметът инж. Златин Велев.

За разлика от БСП, успешната реализация  на проекта получи високо признание от непредубедени институции и организации. На осмото издание на един от най-големите и влиятелни дигитални и технологични форуми Webit Festival за изграждането на Центъра за управление и контрол Община Пловдив получи наградата в категорията за най-добра иновация за мобилност за 2017 година в съвременния транспорт и свързаните с него дейности.

Специална делегация от Европейската комисия също посети Центъра за управление на трафика и се запозна с реализацията на проекта.