Пловдив има симпатичен имидж на „Градът с най-якия арт-квартал“, „Столица на културата“, „Градът с незабравим дух“ и куп още добре звучащи маркетингови фрази. Реални или не, освен тези определения, Пловдив може да се „похвали“ и с куп други - „Градът забранен за необразовани музиканти по Главната“, „Градът, забранен за звучаща от усилвател музика в центъра“, „Градът забранен за велосипеди и кучета по центъра“, „Градът, в който стъпването върху тревните площи в Градската градина е забранено“.
Каква е ситуацията навън? Там е ясно, парковете са на всички – родители с деца, стопани с кучетата си, танцьори, музиканти, спортисти, туристи и въобще всеки един гражданин. Разбира се, надали има парк в цивилизована държава, в който децата и техните родители да не могат да тичат по зелените поляни сред застроения град.
Тук нещата обаче не стоят така. Оказва се, че Цар-Симеоновата градина е всичко друго, но не и зона с обществени и социални функции. Общинска охрана следи малките „хулигани“ и техните родители, случайно да не нагазят зелените площи и да унищожат тревички и цветенцата.
Откъде накъде деца ще стоят в зелени площи?! Тревата е за гледане, не за тъпчене? Точно тези въпроси ще повдигне Pop up парк Пловдив този петък.
Изскочилият парк на сдружение БГ Бъди активен, ще се разположи в Цар-Симеоновата градина, за да провокира местните жители да изпробват физическата активност в градска среда и ще провери нагласите на гражданите по темата за използването на тревните площи в градината.
Pop up parkът ще се включи в програмата на Европейската седмица на спорта и ще предложи спортни занимания и игри с екипа на ОП „Младежки център Пловдив“ и йога практика.
Pop-up парк е част от проекта MOVEMENT SPACES и в България се координира от сдружение БГ Бъди активен. Основната цел на проекта MOVEMENT SPACES е да създаде иновации във физическа активност в градски пространства. Проектът има за отправна точка градските пространства, които са извън рамките на традиционните спортни съоръжения и подпомага развитието и споделянето на ефективни практики в тези пространства.
Една от мисиите на мобилният парк е да донесе допълнително зеленина в града и да предложи различни възможности за физическа активност в самия център на града за малки и големи. С иновативния мобилен градски парк БГ Бъди активен цели да покаже как нетрадиционните градски пространства могат да бъдат използвани функционално и да провери нагласите на гражданите за физическа активност в градска среда.
Pop-up или така наречените „изскачащи“ паркове, обикновено се създават за възстановяване на зона за автомобили, в такава за пешеходци. Идеята се заражда в Сан Франциско през 2005 година, където eдно паркинг място сменя своето предназначение и се превръща в градско паркче. Това се случва с цел хората да преосмислят начина, по който се използват улиците и да се предизвика дискусия за промени в градската инфраструктура.
Обикновено изкочилите паркове са изградени над съществуващата настилка и са снабдени с пейки, мебели и други аксесоари, като повечето предлагат места за сядане, градини, паркинг за велосипеди, уреди за физическа активност, игри. Често са малки по размер, достъпни, гъвкави и временни или мобилни.
Подобни иновативни краткосрочни проекти могат да имат реално въздействие върху хората на града, като им помогне да оценят качествената градска среда, както и да повдигне въпроса за това как трябва да се проектира, изгражда и подобрява градската среда с мисъл за хората.