София Филм Фест в Пловдив започва на 13 март със специална прожекция на „Щастливеца Пер“, който ще бъде представен
лично от режисьора Биле Аугуст и генералният секретар на ФИПРЕССИ Клаус Едер=

Най-новият филм на датския режисьор Биле Аугуст „Щастливеца Пер“ (“A Fortunate Man”, 2018) връща зрителите в края на ХІХ век и проследява млад амбициозен мъж от западна Дания, който отива в Копенхаген да учи инженерство. Попаднал в интелектуална среда, той се влюбва в дъщерята на богато еврейско семейство. Но може би гордостта ще му попречи да сбъдне мечтите си…

„Исках да се обърна към младото поколение с разсъждения за истинската същност на човешкия живот“, разказва Биле Аугуст за историята в „Щастливеца Пер“. Сценарият на филма е по едноименния роман на датския нобелов лауреат Хенрик Понтопидан, публикуван през 1904 година, а сто години по-късно, през 2004, е официално обявен за важна част от датското културно наследство.
Романът е издаден на български език от издателство „Персей“.

Биле Аугуст е роден на 9 ноември 1948 година в Бреде, Дания. Учи фотография в Стокхолм, впоследствие завършва Датското филмово училище, специалност „Кино“.
Сред най-известните му филми са „Къщата на духовете“ (1993), „Ерусалим“ (1996), „Клетниците“ (1998), „Нощен влак за Лисабон“ (2013). Но „Пеле завоевателя“ (1987, удостоен  със „Златна палма“ и „Оскар“ за чуждоезичен филм) и „Най-добрите намерения“ (1992, отново „Златна палма“), създаден по сценарий на Ингмар Бергман, са безспорните фаворити на зрителите по света.


Несъмнен друг акцент от програмата на 14-тия София Филм Фест в Пловдив ще бъде носителят на 3 награди Оскар, включително за най-добър филм, получил още 49 награди и 86 номинации, „Зелената книга“.

„Зелената книга“ е „вдъхновен от истинско приятелство“ и връща зрителите в началото на 60-те години, когато трио музиканти и доста отракан, цапнат в устата шофьор-бодигард обикалят „дълбокия Юг“ на Съединените щати в опит да променят трупаните с векове предразсъдъци към хората с цвят на кожата, различен от белия. Начело на триото е виртуозният пианист Дон Шърли, а „Зелената книга“ е специален сборник с хотели и места за хранене и забавление, които са безопасни за афроамериканци. По време на това турне пред очите на зрителите се ражда една сърдечна дружба между Дон (удивително превъплъщение на Махершала Али) и шофьора му Тони (прекрасен Виго Мортенсен), която продължава в реалния живот за прототипите на главните герои до 2013 година, когато Дон и Тони си отиват от този свят в рамките на няколко месеца.

„Уникално е усещането, наистина,“ казва българския актьор Димитър Маринов, който изпълнява ролята на руския виолончелист Олег в „Зелената книга“ - и гордостта, че си свършил добре работата си и тази работа е оценена… Стъпвайки на червения килим в Холивуд с такъв филм искам да заявя на всички свои колеги и приятели, че светът на изкуството е за всички и има място за всички. Ако си достоен, можеш и искаш – пробвай! Няма нищо страшно. Поне 70% зависи от теб!“

* * *
„Снимка с Юки“ на Лъчезар Аврамов е създаден по едноименния разказ от сборника на Мирослав Пенков „На Изток от Запада”, излязъл през 2011 година първоначално в Съединените щати. Сценаристи са Димитър Стоянович и Лъчезар Аврамов, а продуценти - „Чучков брадърс”, с подкрепата на ИА „Национален филмов център“ и БНТ. „Снимка с Юки” е и първата българска копродукция с Япония, в лицето на Wa Entertainment. В главните роли са Руши Видинлиев и Кики Сугино.
Сюжетът разказва за Георги и приятелката му Юки, която е японка. Двамата се запознават по време  на емигрантския си живот в Канада. След много опити да имат дете, те се решават на ин-витро процедури, като избират да се подложат на манипулацията в България. За да осигури спокоен живот на Юки, Георги я води в къщата на баба си и дядо си на село. За нещастие там двамата стават участници в нелеп пътен инцидент. Трагедията и последиците от нея преобръщат живота им - Георги и Юки ще трябва да намерят отговори за бъдещето си заедно…

Основната цел на Лъчезар Аврамов при адаптирането на разказа на Мирослав Пенков е да преведе на езика на киното „необикновеното чувство за детайл, меланхоличния ритъм и прекрасното повествование от литературния първоизточник”.

* * *
Новият филм на немският режисьор Файт Хелмер – „Сутиенът“ също ще бъде представен специално от режисьора и две много познати и любими лица на българските киномани – сръбския актьор Мики Манойлович и талантливата Ирмена Чичикова, които участват във филма. В новия си филм Хелмер ни отвежда на пътешествие. Машинистът Нурлан кара влак към Баку за последен път, преди да се пенсионира. По пътя през кварталите в града влакът му закача син сутиен от нечий простор. За да избяга от самотното си съществуване, Нурлан тръгва на най-приключенското пътешествие в живота си: да открие собственичката на тази предизвикателна част от женското бельо. Той наема малка стая в Баку и започва своето издирване. С изключителна целеустременост Нурлан чука на всяка врата по пътя на влака. И докато жените, които среща, имат своите причини да го допуснат в живота си, неговият „проект“ не остава незабелязан от съпрузите им. Колкото по-трудно става, толкова по-изобретателен и непримирим става Нурлан, за да убеди всяка жена да пробва сутиена.