Три японски театъра и общо девет представленияще гостуват на Държавен куклен театър –Пловдив като част от програмата за Европейска столица на културата. Те стартират още този месец с Буто танц на известната изпълнителка Хисако Хорикава. Японката се завръща след 20 години на сцената на кукления театър в Пловдив, за да покаже спектакъла „Танцът днес – тяло и пространство“ . Той ще се играе на от 29.03.2019г. от 19.00 часа, а следващите два дни тя ще проведе и обучение за актьори и танцьори в Дома на културата „Борис Христов“.
„Духът на японската кукла“ включва поредица от събития, свързани с японското куклено и танцово изкуство, които театърът ще представя пред публика от март до септември на обновената си и модернизирана сцена. „Прехвърлянето на духа от живия разказвач към куклата в японския куклен театър ни порази. Тук ние сме заедно с куклата, тя е пред нас и сме едно цяло. Там кукловодите са отделно от разказвача, който изпълнява всички гласове и цялото действие“, споделя директорът Виктор Бойчев за вдъхновението от японската култура.
Древна японска легенда за раждането на първия император, плод на любовта между принца на земята с принцесата на океана, ще качи на сцена за пръв път творчески екип от български и японски творци, вдъхновени от традиционния театър Бунраку.
„Принцът на морето и принцът на земята“ е легенда за двама братя и история, която за пръв път се разказва пред публика, тъй като е от 5 век, а сюжетите за Бунраку са написани по времето, когато е създаден театърът – 17 век, споделя режисьорът на спектакъла Елена Панайотова и добавя, че в продължение на две години работи по спектакъла, а нейно първо вдъхновение прочита на легендата „Хозозори и Хоходеми“, преведена от Николай Райнов в „Източни приказки“. Интересен факт за това представление е, че една от куклите е изработена от малкото останали живи майстори в Япония - майстор Арата, но облеклото й ще се изработи в България. Координатор на тези важни детайли е сценографът Юлияна Войкова-Найман. Композитор е Асен Аврамов, а хореограф – ХисакоХорикава. Премиерата ще се състои на 21 април в Пловдив, а през септември спектакълът ще гостува на Столичния куклен театър с две представления.
През септември ще се проведе и първата по рода си Седмица на японското изкуство, която ще запознае малки и големи с фолклорни куклени традиции и различни демонстрации от страната на изгряващото слънце. Седмицата започва на 21.09. с Кукления Театър ПУК от Токио, който ще представи „Топография на японската кукла“ и ще завърши на 28.09.2019 със среща с уникалната куклена традиция Бунраку, представена от Националния театър на Осака. Изкуството Бунракуима четиристотин годишна история и e под закрилата на ЮНЕСКО за нематериално културно наследство.
Проектът на Държавен куклен театър –Пловдив се осъществява и с подкрепата на японската организация EU JapanFest. Силното японско присъствие в програмата на „Пловдив 2019“ ще качи на сцената на Античен театър театър НО, а публиката ще може да види още и демонстрации на бойни изкуства, икебана и Аниме фестивал. За реализацията им до края на годината е разпределена сума над 250 хил. лв. Японската организация EU JapanFestподпомага събитията финансова подкрепа от 150 хил. от общата сума.
ХисакоХорикава (Ниигата, Япония) изучава импровизирана музика с ТакешисаКосуги. От 1978 г. се занимава с тялото и танцува с Мин Танака. С Танака тя е съ - основателка на Лабораторията за климат на тялото, а до 1998 г. тя работи и танцува с трупата си Maijuku, както и в BodyWeatherFarm в Япония. В продължение на 20 години тя участва във всички дейности с Мин Танака като изпълнител, водещ на семинар, организиране на фестивали и земеделие.
През 1999 г., когато ХисакоХорикава за пръви път идва в Пловдив, тогава домакин на Европейския месец на културата, тя води творческо ателие на открито, в пространството на Хълма на Освободителите, със студентите по актьорско майсторство към ПУ „Паисий Хилендарски“. Тя представя и първия в програмата на културния месец буто-танц спектакъл и дискусия за стилистиката на сценичното и пластично действие.