В проекта на план-приема за държавните висши училища през учебната 2019-2020 година са увеличени местата в направленията с ниско търсене, както и в тези, които са от особена важност за обществото и икономиката – „Информатика и компютърни науки“, „Хранителни технологии“, „Ветеринарна медицина“, „Математика“. Това съобщи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев при представянето на проекта за обществено обсъждане. 43 276 места за субсидирано обучение на студенти (за образователно-квалификационните степени „бакалавър“, „магистър“ и „магистър след завършена степен бакалавър“) и 2 249 за докторанти са предвидени в план-приема за държавните висши училища през учебната 2019-2020 година, Местата за студенти са с 2 500 по-малко от миналата година. Очакването е в действителност да бъдат приети около 37 000 студенти на места след средно образование в държавните и 8 200 студенти в частните висши училища. Заради очаквания недостиг на учители по математика, физика, информационни технологии, специалисти в аграрния сектор и на хидроинженери, повече места има за „Педагогика“ и „Педагогика на обучението по…“ за учители по различни предмети. Министър Вълчев отбеляза, че секторите с най-голям ръст на добавената стойност са свързани с електроника, електротехника, машиностроене и др. Днес пазарът на труда ни дава сигнали, че такива направления са с най-висок очакван ръст на възнагражденията. Затова разширяваме приема, предоставяме допълнителни стипендии и по-голямо финансиране на университетите, които обучават в направления с очакван недостиг на специалисти, обясни министърът. Увеличен е приемът и в медицинските науки. Намаляват местата в направления, в които студентите не се реализират, сред които са „Администрация и управление“, „Икономика“ и др.
В 16 професионални направления, които не са приоритетни и не сред традиционните профили за висшите училища, е обявен нулев прием за последните две учебни години. Министър Вълчев съобщи, че са готови предложенията за промени в Закона за висшето образование, с които се предвижда студентите, избрали направления с очакван недостиг на пазара на труда, да не плащат такси. Това са математика, химични технологии, материали и материалознание, педагогика на обучението по…, религия и теология, енергетика, физически науки и химически науки. Имаме уверение от членовете на Съвета на ректорите, че учениците, в чиито дипломи няма оценки от предмети, които не се изучават в 11 и 12 клас, ще могат да кандидатстват за специалности, за които тази оценка e балообразуваща. Тя ще бъде взета от удостоверението за завършен първи гимназиален етап. Правилниците на висшите училища ще бъдат съобразени и ще взимат оценките от първи гимназиален етап в случай че предметът не е изучаван във втори. Това обясни заместник-министърът на образованието и науката Таня Михайлова. Висшето училище ще прецени коя оценка да вземе от удостоверението за първи гимназиален етап. Удостоверението за първи гимназиален етап е легитимен документ и ще съдържа оценките от 8, 9 и 10 клас. В него ще се вписват окончателните оценки и хорариум по предметите като задължителни избираеми. Резултатите от НВО ше са като процент от максималния брой точки. Оценките в Дипломата за средно образование се изчисляват като средноаритметични от 11 и 12 клас. При нея ще има общ успех. Резултатите от ДЗИ ще са в брой точки. Според новия училищен закон учениците в 11-и и в 12-и клас изучават профилирани предмети, има и нов вид училища - обединени, които са до десети клас. Сега обединените училища в страната са 68, но догодина ще са с 3 повече, каза Михайлова. Тя уточни, че учениците, които завършат обединените училища, ще може да продължат да учат след десети клас в други училища. Учениците, които учат сега по новата образователна структура, са в девети клас. Министър Вълчев припомни, че по стария Закон за народната просвета свидетелство за управление на превозно средство се получаваше след завършено основно образование, а по новия закон ще се получава след завършен десети клас.