На извънредна сесия Общинската администрация трябва да даде подробен и ясен отчет как са изхарчили 20 млн. лева, предоставени безвъзмездно на Пловдив по Оперативна програма „Региони в растеж“ за ремонти и благоустрояване в зоната между бул. „Княгиня Мария Луиза“ и бул. „Марица - юг“.
Сесията е поискана с подписка, по инициатива на „Съюз за Пловдив“ и подкрепена от  съветниците от Патриотичен фронт и Реформаторски блок.
„Настояваме за отчет заради липсата на прозрачност при харченето на европейските пари и заради спорното качество на ремонта. Получихме много жалби от гражданите от квартала както за забавянето на проекта, така и за ниското качество. За всичко това са похарчили 20 млн. лв. и дължат обяснение“, заяви председателят на съветниците от „Съюз за Пловдив“ Дани Каназирева.
Съветниците дадоха за пример обществена поръчка за над 85 хиляди лева само за организиране на „първи копки“ и „рязане на ленти“ по този проект.
„Не ни казват как и за какво харчат парите, но харчат още и още, за да могат да се снимат по церемонии“, възмутени са от “Съюз за Пловдив”.
Съветничката благодари на колегите си, които подкрепиха искането за извънредна сесия и подчерта, че пловдивчани имат право да знаят как се харчат публичните средства.

Къде са проблемите?

Най-сериозният пропуск е, че само на малка част от улиците са подменени водопровода и канализацията. Повечето от тях продължават да са амортизирана подземна инфраструктура от средата на миналия век. Това е бомба със закъснител, заложена още при проектирането, защото в проекта не е включена смяна на старите тръби. Това означава, че при бъдещи аварии ще се наложи ново разкопаване на улиците.
Вторият проблем е, че при изпълнението на строително-монтажните работи цареше хаос заради липсата на координация между Община Пловдив и фирмите. Грешките в кадастъра доведоха до скъсани кабели и пробити тръби. Проектът се преработваше в движение, а жителите на квартала бяха принудени цяла зима да газят в кал и да остават без вода заради честите аварии.
Третият проблем е, че Община Пловдив не упражняваше строг контрол при усвояването на средствата. Стигна се до запушване на дъждоприемните шахти с павета и други строителни материали, защото месеци наред шахтите в квартала останаха непокрити.
Следващият проблем е разбиването на вече поставените плочки, за да бъдат монтирани нови електрически стълбове. Това е недопустимо, защото води до излишни допълнителни разходи.
На пето място е проблемът с разминаването между строителното разрешение и извършените ремонти. Цели улици и участъци от улици останаха със стара подземна инфраструктура и разрушена пътна настилка, въпреки че бяха включени в проекта и за тях Община Пловдив е издала строително разрешение. Аргументът на администрацията, че 20 млн. лв. не стигнаха, звучи несъстоятелно.
Пари за реклама на провала
„Очевидно проектът е изготвен непрофесионално, а средствата на ЕС са похарчени нецелесъобразно“, коментира Дани Каназирева. Тя даде още един пример за това как се хвърлят пари на вятъра.
В Община Пловдив е проведена обществена поръчка и е избран изпълнител за  информиране на гражданите и публичност по проект „Подобряване на градската среда в Община Пловдив“. Възложената поръчка е на стойност 85 166,40 лева с ДДС. Къде отиват тези пари?
По силата на този договор фирмата се задължава да организира и да проведе 20  официални церемонии – „първа копка“ и „рязане на лента“ за десет обекта. Т.е. да  подготви програма и сценарий за провеждане на събитието, да изпрати  покани до участниците по списък, предоставен от възложителя; да подготви шатра и маса за кетъринг за 30 души с наливно кафе, чай, сладки, соленки, минерална вода, сандвичи с месен продукт, хапки. За ритуала „рязане на лента“ на гостите да се поднесе питка с мед и бяло пенливо вино.
Фирмата изпълнител се задължава и да раздаде на граждани

500 антистрес сърца.

„Не сме чули пловдивчани да са получили такива оригинални подаръци, но със сигурност живеещите в квартала имаха нужда от лекарства срещу стреса по време на ремонтите“, отбеляза Каназирева.
Сред информационните материали са химикалки (500 бр.), чанти за документи от екокожа (100 бр.), чадъри (500 бр.), USB флаш памет (500 бр.), чаши за сублимация (500 бр.), термо чаши (500 бр.), стъклени чаши (500 бр.), комплекти подложки за чаши (500 комплекта от по 2 броя),  автоматични моливи (500 бр.), електронни метеорологични станции (500 бр.), ролетки (500 бр.), фенерчета (500 бр.).
Не е ясно къде са тези „информационни“ материали, но по- обезпокояващо е другото – че

милионите изтекоха в некачествени ремонти на тъмно,

без никаква прозрачност, което категорично поражда съмнения за злоупотреби и корупция, коментираха съветниците. 

От “Съюз за Пловдив” са поискали среща с ръководителя на проекта Соня Славчева. „Два месеца чакахме отговор, но така и не го получихме. Беше ни определила деня и часа на срещата, но минути преди да се проведе, тя самата я отмени. Това поведение на администрацията противоречи на принципите за публичност и прозрачност, задължителни в ЕС при разходване на публични средства“, коментира Дани Каназирева.

На извънредната сесия съветниците настояват:
- Община Пловдив да внесе доклад за изпълнението на строително-монтажните работи по проекта „Подобряване на градската среда“,
- Да представят договорите с изпълнителите с гаранционните срокове и задълженията,
- Да посочат размера на необходимите средства за довършването на всички улици и участъци  от улици, които отпаднаха от проекта, а също така и сроковете, в които те ще бъдат ремонтирани.

Общинските съветници от НФСБ в Общински съвет – Пловдив Слави Георгиев, Костадин Гаров и Иван Димов инициираме заедно със Съюз за Пловдив, Реформаторски блок и ВМРО провеждането на извънредна общинска сесия по проблемите възникнали при изпълнението на проекта „Подобряване на градската среда в община Пловдив“, процедура „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014 – 2020 - Пловдив“ по Оперативна програма „Региони в растеж“. При посещенията ни на място констатирахме много нарушения и оплаквания от живеещите в районите, където се извършва строителството. Считаме, че са допуснати сериозни нарушения на нормативните и технически изисквания:
1. Община Пловдив е предала обекта на фирмите изпълнители, без да е направено геодезическо заснемане и съответно е оставила фирмите сами да определят какви площи ремонтират.
2. Навсякъде при изграждане на улици, по установените нормативи трябва да има 80 сантиметров изкоп, запълнен с фракция чакъл. На повечето места при ремонта, такава фракция не е полагана, а там, където това е направено, фракцията е между 0 (нула) и 30 сантиметра.
3. Полаган е асфалт през месец декември 2018 година при минусови температури. С днешна дата този асфалт вече се рони.
4. Тротоарните настилки в района на ремонтите вече са изградени, но под тях не са положени подземните комуникации. Това неминуемо ще доведе до ново разкопаване на вече ремонтираните настилки.
5. При извършване на СМР, на обектите са допуснати тридесет тонни вибриращи валяци, които са натрошили намиращата се отдолу стара ВиК мрежа, изградена още през петдесетте години на миналия век. Това ще доведе до чести аварии и ремонти.
6. Констатирана е пълната липса на синхрон между възложителя в лицето на общината и фирмите изпълнители, при което ремонтите са протичали в пълен хаос и несъгласуваност.
7. В период, когато обектите са се намирали в силата на АКТ 10, което изисква работата да бъде преустановена за същия период от време, това не е спазено и строителните дейности са продължавали да се извършват в нарушение на разпоредбите.
8. Полагането на втория битумен разлив, конкретно на улица „Весела“, е направен с дебелина на слоя от 2-3 сантиметра, въпреки че по техническите изисквания е необходимо да бъде 5 сантиметра.
Настояваме за свикване на извънредна сесия на Общински съвет - Пловдив, на която да бъдат разгледани всички извършени нарушения, да се възложи вземането на проби от независими лаборатории, а не такива, свързани с фирмите изпълнители и да се пристъпи към санкциониране на изпълнителите с всички законово възможни неустойки за компенсиране на допуснатите нарушения.