Прах и повишено триене на направляващите на количката, която балансира чигата, са причинили инцидента, при който пострадаха трима сценични работници от Младежкия театър, гласи експертното мнение на инж. Стефан Мутафчиев. Електрическата чига – металната тръба, на която се вдигат или спускат декорите в Дома на културата, се задвижва от електродвигател с редуктор – приспособлението, с което се увеличава или намалява скоростта на движение, обясняват специалистите. Количката и направляващите са устройството, благодарение на което чигата се вдига или сваля по релсата и се балансира, за да не прави странични движения, допълват те. Втората чига не е била използвана около 7 дни, при което по направляващите се е натрупал прах, което е довело до повишено триене на направляващите на количката с полиспаста в релсите. На 16 септември от втората чига са били премахнати декори и масата й се е уравновесила с масата на количката и въжетата, когато чигата е била вдигната нагоре. При подаване на команда от оператора за сваляне на чигата, въжето с дебелина 8 мм, задвижвано от ел. Двигателя с редуктор, се е отпуснало, тъй като количката не се е придвижила нагоре поради повишеното триене. Чигата е останала в това положение, с отпуснато въже. След известно време количката самоволно е тръгнала нагоре и съответно чигата е тръгнала надолу с неравномерно и неконтролирано движение, което е продължило до изпъване на въжето с дебелина 8 мм. При достигане на височина колкото човешки ръст чигата е ударила хората под нея, обобщава механизма на произшествието експертът. В заключение той препоръчва да се проверява и при необходимост да се извършва смазване на направляващите на количката. Персоналът да следи уравновесяването на масата на чигата и количката – масата на чигата винаги да е по-голяма от масата на количката. Да не се допуска отпускане на въжетата. При работа с чигите да бъдат заети винаги по трима човека. Единият да оперира със софтуера за управление, вторият да наблюдава работата на чигите от предвиденото за това място на горното ниво при кутията за управление, снабдена с авариен стоп. Третият да следи на по-ниското ниво за опъването на въжетата и най-вече на въжето с дебелина 8 мм, задвижвано от електродвигателя с редуктор.