Технически паспорт ще трябва да притежава вече всеки автомобил в България, ако бъдат приети предложенията за Закон за пътните превозни средства (ЗППС), информира "Сега". Документът ще се издава, след като бъде направен основен преглед на колата. Идеята е в паспорта да бъдат вписани данните включени в регистрационния талон плюс още допълнителна информация. Например, в документа ще се съдържат измервания от периодичните прегледи, промени в конструкцията, ако има такива, показания на километража, претърпени от автомобила произшествия и т.н. Ако новият закон бъде приет, собствениците на моторни превозни средства ще имат срок от шест месеца, в който да се снабдят с автомобилния паспорт. Издаването на този вид документ ще се извършва само в специални пунктове, които ще се лицензират от Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация", и ще са различни от пунктовете за периодични технически прегледи. С паспорт трябва да се "оборудват" не само новозакупените автомобили, а абсолютно всички моторни превозни средства.
Ценовата тарифа за услугата по основен преглед и паспортизиране все още не са ясни. Те ще бъдат обсъждани и приети отделно. Така, разходите на собственика на нова кола ще се повишат. Той ще трябва да заплати не само за регистрацията в КАТ, но и за предварителния преглед в техническия пункт и за паспорта. Всеки един от "автопаспортите" ще бъде качен в специална онлайн платформа, за сигурността и експлоатацията с която отново ще е ангажирана автомобилната администрация. Предвижда се създаването на информационната система да се плати от държавния бюджет. Така всъщност разходите ще се поемат от целия български народ, вместо само от онези, които са собственици на превозни средства. Проектозаконът за пътните превозни средства е публикуван за обществено обсъждане. В него са вписани и още много нови правила, такси и глоби. Статистика сочи, че всяка година в България се регистрират около 300 000 автомобила и още над 3.6 милиона коли, които ще трябва да се снабдят с въпросния паспорт. Вследствие приемане на закона се очаква да поскъпнат сериозно и резервните части втора ръка, които са предпочитани от много шофьори с невисоки доходи. С приемането на закона ще се конкретизират и нови правила за сделки именно частите втора употреба. Една от по-сериозните санкции е в размер на 7 000 лева и касае продажбата на авточасти "на черно". А магазините, които продават такава стока, ще трябва да се регистрират в съответната община, като за регистрацията също ще се плаща такса. За всяка закупена част за автомобили, която е втора употреба, ще бъде описван номерът на колата, от която е взета, както и кой е купувачът. Ако проектозаконът бъде приет, не само магазините за авточасти ще трябва да се регистрират и да получават разрешително за продажба на такива стоки. С регистрация и един вид лиценз ще трябва да се сдобие и всеки автосервиз, автоключар, дори и гумаджийниците. Въпросните разрешителни ще се издават от транспортното министерство, а одобрените сервизи ще се вписват в специален регистър, като услугата също ще се заплаща. Мотив за новия законопроект е, че в момента "автоуслугите са най-нерегулираният сектор и в страната. Авторите твърдят, че у нас функционират автоработилници, които работят в сянка, не плащат данъци, не осигуряват персонала си, не издават фактури и касови бележки, не дават гаранция за извършената поправка. А ако проектът бъде приет се предвижда сервизите да вписват данните за всяка свършена работа, като изчукване, реглаж, боядисване, поправка на двигателя и т.н., в информационна система, поддържана от Агенция "Автомобилна администрация". Обмисля се всеки работещ на черно майстор да бъде глобяван с 1 000 лева. А ако сервизът е на фирма, която обаче няма удостоверение за това, санкцията ще бъде тройно по-висока.
В тази насока се изказват мнения, че с новия закон ще бъдем наказвани, ако извършваме поправка сами на собствената си кола. "Никой няма да ви глобява, ако ви се спука гума и сам си монтирате резервната. Или ако си смените свещите или изгоряла крушка на фара в двора или пред блока", разясниха пред вестник "Сега" от автомобилната администрация.