„Днес, на 16 август, трябваше да стартира работата на прословутата ТОЛ система - всеки преминаващ през България камион, международен превозвач, български превозвач да заплаща за изминато разстояние, а със събраните пари - да се ремонтират българските пътища. Днес вместо пътища, по които да пътуват гражданите, имаме участъци от магистрали – няма цяла магистрала, работеща в България”. Това заяви народният представител от ПГ на „БСП за България” Георги Свиленски на пресконференция в централата на БСП. Той припомни, че има една магистрала към нашето Черноморие – магистрала „Тракия”, която поредна година е с ограничение 90 км. за движение, както и една магистрала към Средиземно море, която преди 4 дни изгоряла.
„За пожара на магистрала „Струма” четири дни ни занимават с прехвърляне на отговорности между Областно пътно управление - Кюстендил, кмета на Дупница, АПИ. Всички тези институции ги обединява едно единствено име – Бойко Борисов. Ако ще ни занимават още няколко седмици кой е виновен, ако прокуратурата ще си свърши работата и ще намери наказателната отговорност, то ние питаме кой носи политическата отговорност. Кой ще поеме политическа отговорност за изгорялата магистрала „Струма”?”, попита още Свиленски. Той обърна внимание, че Борисов, докато пътува по измитите, маркирани, добре осветени пътни участници с министрите на задната седалка, трябва да слезе и под тези съоръжения, за да види какво има под тях. „Нека да не го прокарват по нагласени и подредени участъци, а да гледа държавата от всичките й страни. Работата на министър-председателя е не само да осигурява изграждането на пътищата, но и да контролира функционирането и движението по тях. В тази си работа г-н Борисов катастрофира. Той катастрофира по темата пътища и транспорт”, категоричен бе Свиленски.
„В контекста на тази ситуация, всички говорим за жертвите по пътищата. Направиха се нови органи, нова агенция за пътна безопасност, направи се нов координиращ орган към Министерски съвет, увеличиха се глобите, промени се Законът за движение по пътищата, сложиха се нови и скъпи камери, вследствие на което обаче жертвите по пътищата се увеличават. Пътно-транспортните произшествия се увеличават, травматизмът след ПТП-та се увеличава, това всичко води до натоварване на социалната, на здравната система, както и до разбити семейни и житейски съдби”, коментира социалистът. По думите му вече пета година се очакват новите закони за движение по пътищата – Законът за пътните превозни средства и Законът за водачите на пътни превозни средства. Той добави, че на 19-ти август изтича срокът за общественото обсъждане на Закона за пътните превозни средства, в който управляващите виждат начина, по който ще се справят с жертвите по пътищата. „Няколко дни по-рано светваме лампата на г-н Борисов – не знаем кой е писал този закон – нека да го види, преди да го внесе в Министерски съвет и Народното събрание, защото единственото нещо, което се прави с него, е прокарване на лобистки интереси. И нито един текст не е в интерес на българските шофьори, на българските граждани и на безопасността им”, добави Свиленски.
"Законът за пътните превозни средства в предложения от Министерски съвет вид единствено ще гарантира на всеки български гражданин, който ползва пътно превозно средство, повече разходи, повече такси, повече бюрокрация, по-скъпи резервни части, по-скъпи ремонти, по-скъпи периодични технически прегледи и много административен тормоз". Това заяви народният представител от ПГ на "БСП за България" Димитър Данчев. Като пример за абсурдността на предлаганите промени той посочи създаването на хартиен паспорт на всяко пътно превозно средство, където да се записва дали то е претърпяло пътнотранспортно произшествие. "Ако това превозно средство е било ремонтирано и минало технически преглед, доказващ качеството на извършения ремонт, то не би трябвало това ППС да се различава от всяко други такова, което не е претърпяло ПТП", коментира социалистът. Според него се създава допълнителна административна тежест и тормоз за собствениците на ППС-та. Той обясни, че се предвижда и глоба от 1000 лв. за всеки собственик, който се осмели сам да извърши ремонтна дейност по него. "Режимът на регистрация на сервизите трябва да бъде уведомителен. Обръщаме се към министъра на транспорта и министъра на вътрешните работи да внесат още сега, със самия закон и наредбите към него", призова той и допълни, че в противен случай остава впечатлението, че тези наредби, приети по-късно, могат сериозно да изкривят основния замисъл на закона - намаляване на ПТП-та, които се дължат на техническа неизправност на превозните средства. По думите му в тези наредби могат да бъдат прокарани откровено лобистки интереси, които да гарантират значителни печалби на определени лица, за сметка на всички ползватели на превозни средства. Данчев подчерта, че в закона, предлаган от МС, са заложени и частни надзорни структури на териториален принцип, които да контролират по неясни критерии пунктовете за периодични технически прегледи на ППС. Според него така държавата се отказва от своите присъщи и контролни функции и отговорности и ги прехвърля на частни субекти. "За пореден път управляващите се опитват да ни убедят, че един частен субект може в обществен интерес успешно да контролира друг частен субект. Същото се опитват да направят и с регистрацията на ППС-та - тя да бъде прехвърлена на специални пунктове. С така написаните текстове обаче не отпада необходимостта след извършването на такава идентификация да бъде посетен и КАТ", каза още Димитър Данчев.