Какви са предизвикателствата пред Пловдив като Европейската столица на културата и как титлата промени града, обсъдиха по време на официална среща министър-председателят на Долна Австрия г-жа Йохана Микл-Лайтнер и заместник-кметът Стефан Стоянов.
Европейска столица на културата трябва да представи държавата, града, който кандидатства. От нас Европейската комисия искаше да ѝ покажем как променяме Пловдив и как го развиваме посредством ЕСК, тъй като засяга голяма част от Европа. Това обясни Стефан Стоянов с хода на разговорите. Той посочи, че голямо предизвикателство е било адекватното отговаряне на очакванията на обществото и използването на културния проект като маркетингов инструмент за реклама на региона.
На срещата присъстваха и посланикът на Австрия в България – г-жа Андреа Вике, посланикът на България в Австрия – д-р Иван Сираков, кметът на град Санкт Пьолтен – Матиас Щадлер. Целта на височайшата визита е опитът, който Пловдив може да даде и проучване на възможностите за спечелването и реализацията на проекта Европейска столица на културата от страна на австрийския град.
Заместник-кметът Стоянов подчерта една от основните характерни особености на Пловдив, с което той се отличава от останалите градове, а именно че тук винаги е имало голямо присъствие на малцинствени групи, които във времето живеят в мир и разбирателство.
„Пловдив е първият български град Европейска столица на културата. През последните години привличаме и много чуждестранни инвестиции, с което развиваме региона“, подчерта заместник-кметът Стефан Стоянов.
В разговорите бе подчертана темата за апликационната книга и кандидатстването, за възможностите за включване на природните дадености и забележителности, на местните условия, пречупени през призмата на културата и ангажирането на хората като една голяма общност.
Не беше подмината и голямата промяна на творческия квартал „Капана“ и превръщането му в предпочитано място за посещение. От забравена зона с близо 200 празни помещения, днес той е интегриран район в сърцето на града, с над 300 микробизнеса – галерии, работилници, дизайнерски студиа, местни медии, кафенета и ресторанти, харесвани от хора от страната и чужбина.
„500 са събитията, които се включват в проекта ЕСК 2019. 90% от тях се реализират от партньорски организации, които са включени на различните етапи и участието си в отворени покани. 10% са реализирани от фондацията“, обясни артистичният директор на „Пловдив 2019“ Светлана Куюмджиева. Тя подробно обясни начинът за включване на региона към проекта чрез използването потенциала на читалищата в съседните по-малки общини и селата в региона.
Гостите заявиха, че са изключително впечатлени от сътрудничеството и огромния напредък, който Пловдив е постигнал. За тях беше интересно да научат за начина, по който е направена селекцията от кандидатстващи в проекта – чрез отворени покани и оценка на независимо жури от специалисти. Те бяха изненадани да разберат, че събития от ЕСК се провеждат и в другите български градове – конкуренти на Пловдив за титлата – София, Варна, Велико Търново, както и за съвместните проекти в италианския град Матера.
„На дневен ред е наследството. Това, което оставяме за следващите години, за проектите, които ще намерят своята реализация в бъдеще, доброто международно партньорство и добрият имидж на град Пловдив“, заключи Светлана Кюумджеива.
Другите представители на фондация „Пловдив 2019“, директор „Маркетинг, реклама и търговска дейност“ Радост Иванова и Виктор Янков – директор „Международна дейност“ пожелаха успех на град Санкт Пьолтен в надпреварата за спечелване на титлата ЕСК през 2024.