„Автомагистрали“ ЕАД ще укрепва 74 свлачища, срутища и пропадания от републиканската пътна мрежа. Проучвателно-проектантските и строително-възстановителните работи са възложени по чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки (ЗОП), приложим за публични възложители, какъвто е Агенция „Пътна инфраструктура“.

В изпълнение на чл. 26, ал. 1, т. 3 от ЗОП до Агенцията по обществени поръчки е изпратено Обявление за възложена поръчка, с оглед на сключен договор между АПИ и „Автомагистрали“ ЕАД, на стойност 474 655 613.56 лв. без ДДС.

Държавното дружество ще изпълни проектантските и строителни дейности на 71 свлачища, срутища и пропадания на пътното платно, а на 3 обекта само строителните работи. Сред проектите, по които ще се работи, са отсечки от пътищата: Соколовци - Смолян - Средногорци, Кочериново - Рила - Рилски манастир - Кирилова поляна, Костенец - Радуил - Боровец - Самоков, Мизия - Оряхово и други.

АПИ възлага изпълнението на проучвателно-проектантските и строително-възстановителните работи на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки, тъй като МРРБ е едноличен собственик на 100% от капитала на „Автомагистрали“ ЕАД и правата на държавата в дружеството се упражняват от министъра на регионалното развитие и благоустройството. АПИ също е второстепенен разпоредител на бюджетни средства към министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Укрепването на свлачища, срутища и пропадания на пътното платно е стратегически приоритет на МРРБ и АПИ и възлагането по чл. 14, ал. 1, т. 6 от ЗОП ще позволи навременното, бързо и качественото изпълнение на проектите, тъй като подготовката и провеждането на открита процедура, включително и евентуални обжалвания на решенията за откриване и класиране, създава предпоставки за забавяне на укрепителните дейности и задълбочаване на свлачищните и срутищните процеси.

През септември Министерският съвет отпусна до 31 млн. лв. по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството за 2019 г. за укрепване на обектите от републиканската пътна мрежа, засегнати от свлачищни и срутищни процеси, в следващите три години. Останалите необходими средства ще бъдат осигурени от приходите от тол такси в периода от 2020-2021 г. за финансиране на цялостното изпълнение на проектите.