Най-голямата българска фирма за производство на кари задели инвестиционен бюджет от над 400 000 лева за разработката на първия лекотоварен електрически камион, който ще се произвежда изцяло в Пловдив.  В края на 2019 година Балканкар Рекорд АД сключи договор с Изпълнителната агенция за насърчаване на малкия и средния бизнес и тя ще подпомогне проекта със сумата от 242 118 лева, които ще бъдат предоставени чрез Националния инвестиционен фонд. Компанията влага и собствени средства в размер на 167 658 лева.  Пететапният проект ще приключи през 2021 година с изследване на два конкурентни прототипа на лекотоварен електрически камион. Искаме да направим изпитания на алтернативни машини, за да вложим в крайния продукт по-ефективните решения, каза изпълнителният директор на Балканкар Рекорд АД инж. Петър Петров.

    Проектът за първия български електрически камион е насочен към производството на серия от машини, специализирани за работа в градска среда. Гамата включва  хладилен фургон, самосвал, цистерна за течни продукти, снегорин, електровоз за поддръжка на градски пространства. „Очакванията са големите градове да ограничат или дори спрат в центровете си автомобили и камиони с бензин и дизел и да останат превозите с електричество и газ. Предварителното ни изследване показва, че през периода 2017-2019 година производството на машини от този тип – електрически камиони – се увеличава средно 2,2 пъти годишно при снижаваща се продажна цена. Със същия темп се увеличава поставените зарядни устройства в градовете, летищата и други обществени пространства.” - прогнозира инж. Петър Петров.  
    Пловдивската компания ще произвежда сама значителна част от компонентите на новия електрически камион. Ще закупува за него основно двигателите и електрическите батерии . Според  водещият проекта инж. Георги Вълков единият от прототипите ще бъде задвижван с литиево-йонна батерия, а другият – с оловно-кисела батерия. При появата им преди няколко години на пазара съотношението на цените между двата типа батерии започна от около 5:1, а сега е 3:1 за литиево-йонните батерии, като при съотношение 2:1 новият тип батерии ще стане по-изгоден заради  по-продължителния си живот и по-голямата си издръжливост на натоварвания. Скоростта на българските електрически камиони ще бъде около 40-45 километра в час. Те ще имат прогнозен пробег от 150 километра. Товароносимостта на електрическите камиони с марката „Рекорд“ ще бъде до 1,5 тона.
    Разработването на електрически камион не е случайно хрумване и ние от доста време работим в тази насока, обясни инж. Вълков „Досегашните ни електрически платформи бяха изцяло предназначени за работа в заводи и при други условия, така че основното им изискване беше да бъдат здрави и надеждни, като от тях не се изискваше особена бързина. Излизането на новите ни машини в градска среда е техническо предизвикателство, което не можем да решим, ако просто копираме световен опит. Ние имаме собствени решения и чрез изследванията които искаме да проведем търсим по-добра ефективност в сравнение с чуждите образци. Именно затова сме нарекли проекта си  „Изследване  технологичния потенциал на увеличаване на пробега и намаляване на консумацията на енергия, чрез иновативни технически решения в окачването на ходовата част и електрооборудването на мултифункционалeн лекотоварен електрически камион.“  - заключи ръководителят на проекта.
    Цените на електрическите камиони на международните пазари в момента варират от 8-9 хиляди долара за най-простите конструкции и достигат до 25-30 хиляди долара за превозните средства с повече екстри като например климатици и електроника за прецизно маневриране и др . В момента произведените електрически камиони в Китай са с най-ниски цени.
    С новия електрически камион българската машиностроителна компания  си поставя две основни цели. Едната е да навлезе на нови пазари и да достигне до нови клиенти. Втората е да замени с новите технически решения, които ще приложи при изработката на електрическия камион, досегашните си производствени практики. „Така че новият камион неминуемо ще се отрази положително и върху намаляване на себестойността на сегашната ни продукция от електрокари и мотокари.“ - прогнозира инж. Петров