Издателство "Библиотека България", в партньорство с Община Пловдив ви канят на премиерата на дебютната книга с разкази на фотографа Десислава Грамадникова, носеща името "Събирачът на думи".

Книгата е финансирана от Община Пловдив по Компонент 4, "Произведения на пловдивски писатели и важни за града издания". Събитието е на 22 януари 2020 г. от 18:30 ч. в Исторически музей Пловдив, пл. "Съединение" № 1. Със специалното участие на актрисата Ивана Папазова.

 

Сред гостоприемната атмосфера на Исторически музей Пловдив думи за книгата ще прозвучат от рецензента Тео Буковски, за създаването ѝ ще разкажат издателите Ива Спиридонова и Симеон Аспарухов. Ще можете  се запознаете лично и с художника на книгата - Обрен Деляков, а за настроението на гостите ще се погрижат музикантите от ансамбъл "Еподай", както и Мария Недялкова и Наделина Налбантова от Формация за автентичен фолклор "Куклици".

Заповядайте, за да научите как се събират думи и кадри от самата Деси Грамадникова, как се създава свят, в който можеш да живееш, без да искаш да си тръгнеш и защо един фотограф посяга към белия лист. Ще бъде интересно!

 

Колко струва една обикновена любов?

Спомняте ли си родния град и тихата квартална уличка с хлебопекарницата на ъгъла, цветните кафенета и ателиетата за ръчно изработени бижута, кукли и сувенири? А очите на мама? Или онзи тъжен площад с мрачната камбанария и меланхоличните хора и дървета? Колко спомени всъщност може да побере човешката памет?

В дебютната си книга с разкази, наречена „Събирачът на думи”, Десислава Грамадникова успява да приюти дузина спомени, свързани с Пловдив и самобитния квартал „Капана”, с фотографското ѝ студио и някои странни негови посетители, а дори и с онзи „залив на сирените” – колкото въображаем, толкова и истински. Успява да ги съхрани непокътнати от течащото време, като онзи часовник с избелял циферблат в „Къща за снимки”, показващ незнайно откога осем часа и единайсет минути. Но не само това. Тя, като истински „събирач на думи”, сътворява от своите спомени изящни късчета живот – понякога топли и вдъхновяващи, друг път – мрачни и плашещи. Събирач на спомени или умел въжеиграч, балансиращ по въображаемото въже между камбанарията и балкона на сеньорита Моралес – това за мен е разказвачът Десислава Грамадникова. Защото, както споделя в един разговор американският психолог Даниел Гилбърт: „Използваме очите си, за да погледнем в космоса, а въображението си – да погледнем във времето.”

Разкази се пишат трудно, още повече кратки – такива, каквито ще прочетем в настоящия сборник. Това е така, защото трябва с малко думи и много въображение да приковеш вниманието на читателя, да го развълнуваш и да го накараш да преживее цял един живот в рамките на няколко минути и три-четири страници. Но фотографското око на Десислава успява да се справи с тази трудна задача, ползвайки думите за проявител на запечатания в лентата на съзнанието ѝ или родения пред обектива на въображението ѝ свят.

Тази интересна дебютна книга всъщност ни представя двайсет и три разказа, в които се срещаме с първата голяма любов, скътана в сърцевината на една манастирска ябълка, разтърсва ни историята на един писател, черпещ вдъхновение от смъртта на другите и за финал ще ни подканя да мушнем пръсти в болничния халат на Илай, за да открием там, грижливо прибрана, думата ЖИВОТ. Да, защото всичко това са късчета от нашия живот, събрани и разказани с толкова любов от Десислава Грамадникова. И тогава, съвсем естествено, идва въпросът: „Колко струва една любов, една обикновена любов?” Авторката отговаря съвсем конкретно в един от разказите си – „Обикновената любов струва точно осемнайсет лева и седемдесет и седем стотинки, на доставна цена. А после… после вие ще си я направите безценна.” Да, безценността на любовта идва от безкрайната стойност на нашите спомени, спомени, които събираме през целия си живот. „Работа като всяка друга.”

Насладете се на историите от тази книга, прочетете ги така, както Десислава ги е сътворила и подредила – в този или в разбъркан ред, и ги преживейте така, както вие ги усетите – с вашите думи и чрез вашите спомени. Та нали това е най-ценното в четенето – да погледнем живота такъв, какъвто го обичаме.

Тео Буковски,  рецензент