С решения, приети на заседание днес, 12.02.2020 г., Комисията за противодействие на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКОНПИ) установи наличие на конфликт на интереси по отношение на следните лица по смисъла на чл. 6, ал. 1 от ЗПКОНПИ:
- Петър Илиев, член на СД на БЕХ ЕАД и изпълнителен директор на НЕК ЕАД – за това, че е гласувал приемането на годишен финансов отчет за 2017 и 2018 г., както и доклад за дейността на НЕК ЕАД за изпълнение на бизнес-програмата на дружеството. При одобряване на отчетите биха могли да бъдат изплащани допълнителни финансови възнаграждения на членовете на НЕК ЕАД. По този начин г-н Илиев е предоставил на себе си възможността за получаване на допълнително възнаграждение по договора му за управление на НЕК ЕАД.
- Кольо Динков, досегашен ректор на Университета за Хранителни технологии – Пловдив, по сигнал за това, че с докладна записка до председателя на Общото събрание на Университет, е определил себе си за ръководител на проект по Оперативна програма, за което е получил и възнаграждения;
- Цветомира Дончева, бивш директор на РИОСВ – Шумен, по сигнал за това, че е утвърдила изисквания за провеждане на конкурс за заемане на длъжността „директор на РИОСВ“ така, че на условията да отговаря самата тя;
На днешното заседание КПКОНПИ образува производства за установяване на конфликт на интереси по отношение на лица по смисъла на чл. 6 ал. 1 ЗПКОНПИ, както следва:
- Кмет на Община Ковачевци - по сигнал, че свързани с кмета лица ползват общински имоти, с част от които са участвали пред Държавен фонд „Земеделие“ и са им изплатени субсидии. В хода на производството ще бъдат проверени данни и за това, че кметът ръководи търговските дружества на майка си, като използва ресурси на общината. Проверка ще бъде извършена и за твърденията, че кметът използва суми, отделени за снегопочистването в общината, за предоставяне на бонуси на служители по негова преценка.
- Председател на Общинския съвет – Ковачевци, по сигнал, че негови роднини ползват общински имоти за получаване на субсидии от Държавен фонд „Земеделие“;
- Председател на Общински съвет – Мирково по сигнал, че е предложил на Общинския съвет да гласува месечно възнаграждение на кмета на общината, което да е процентно съотношение (73%) от възнаграждението на министър, както и свое възнаграждение като председател на Общинския съвет;
- Двама общински съветници от Общински съвет - Асеновград – по сигнал, че единият участва в управлението на спортни клубове, финансирани от общината, и е гласувал „за“ тези субсидии, а вторият – за това, че е гласувал месечното възнаграждение на баща си, който е кметски наместник в населено място в същата община;
- Директорът на РЗОК – София, по сигнал за това, че съпругът й работи на същото място и е назначен като неин подчинен служител;
Съгласно ЗПКОНПИ, конфликт на интереси възниква, когато лице, заемащо висша публична длъжност, има частен интерес, който може да повлияе върху безпристрастното и обективно изпълнение на правомощията или задълженията му по служба. След образуване на производството, Комисията изисква и получава необходимата информация и документи и се произнася с мотивирано писмено решение в срок до два месеца който може да бъде удължен еднократно до 30 дни. Решението подлежи на обжалване или протест по реда на АПК, като установяването на конфликт на интереси с влязло в сила такова решение е основание за освобождаване от длъжност, освен когато в Конституцията е предвидено друго. За всяко от лицата, посочени по-горе, конфликт на интереси не е установен с факта на образуване на производството – той се твърди в надлежно подадени сигнали и наличието или липсата му подлежи на установяване по предвидения в закона ред. Решенията на КПКОНПИ за установяване на конфликт на интереси, споменати по-горе, са неокончателни и подлежат на обжалване пред административните съдилиша.