От въвеждането на извънредното положение на 13 март т.г. до 15 април Националният осигурителен институт (НОИ) е издал 26 344 персонални идентификационни кода (ПИК), които позволяват достъп до електронните услуги на института.

Забележима е и активността при заявяването на ПИК по електронен път - между 100 и 120 онлайн заявления на ден се обработват само в териториалното поделение на НОИ в София. В периода 3-15 април т.г. 1250 софиянци са поискали да се сдобият с код чрез Системата за сигурно електронно връчване на (ССЕВ) на Държавна агенция „Електронно управление“ (ДАЕУ).

Всички подадени онлайн през ССЕВ заявления се обработват по реда на тяхното пристигане от служители на НОИ. Подаването на заявление за издаване на ПИК на НОИ през системата не води до автоматично генериране на такъв в момента за заявяването му. Необходимо е заявлението за издаване на ПИК да бъде подавано еднократно от лицето и само към една от структурите на НОИ. Всяко следващо заявление за код от едно и също лице води до преиздаване, което анулира вече издаден/съществуващ такъв и го прави невалиден. След издаването от служител на НОИ, заявеният от лицето ПИК на НОИ се връчва отново през ССЕВ. Заявителят трябва да влезе в своя профил в ССЕВ и да изтегли оттам издаденият му ПИК на НОИ. Завеждането на заявлението в НОИ, издаването на ПИК, връчването му на лицето през ССЕВ и самото активиране на кода е най-рано на следващия работен ден.

В услуга на желаещите да заявят и да получат ПИК на НОИ по електронен път на интернет страницата на института е публикувано специално указание.

Възможността за заявяване на ПИК на НОИ по електронен път е част от пакета от мерки на института за ограничаване посещенията на клиентите в офисите на институцията в цялата страна в условията на извънредно положение. В него влизат още: подаването на документи, свързани с отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица, да се извършва в бюрата по труда заедно с регистрацията като безработен; служебното преизчисление на пенсиите на всички работещи пенсионери, които имат придобит осигурителен стаж след 31 декември 2018 г.; режим на контролиран достъп до приемните на НОИ.

Националният осигурителен институт отново призовава всички свои клиенти да се въздържат от лично посещение в офисите на институцията. На тяхно разположение са алтернативните форми за контакт с НОИ: над 70 електронни услуги, Контактен център (0 700 14 802), писма или електронна поща.