Инвестиционният проект за създаване на първия български електрокамион може да се окаже печеливш ход за излизане от кризата на производителя Балканкар Рекорд - Пловдив. Изпълнителният директор на компанията Петър Петров се шегува, че помежду си наричат новата разработка „антикризисен електрокамион“. „Истината е, че при сегашното свиване на производството сме изкушени средствата, заделени за проекта, да бъдат вложени в други оперативни дейности. Вярваме обаче, че с бързото приключване на разработката ще имаме възможност да стъпим на нови пазари и ще станем по-конкурентоспособни. А с това – да излезем по-силни от кризата.“ - обяснява инж. Петров. Точно затова нито лев от определените във фирмения бюджет 409 776 лева лева за реализация на проекта не е отклонен. И резултатите няма да закъснеят.
Проучванията на инженерния екип на Балканкар Рекорд са показали, че все още производството на електрокамиони, от типа който те проектират, в Европа и света е сравнително малко и в известна степен търсенето изпреварва предлагането. Предварителното проучване показва, че през периода 2017-2019 година производството на машини от този тип се увеличават средно 2,2 пъти годишно при снижаваща се продажна цена. Главният конструктор на новото превозно средство инж. Георги Вълков казва: „Не е достатъчно да направим нова електрическа машина, но още чрез проекта опитваме да оптимизираме продукта, за да е по-съвършен от тези на конкуренцията. Очакваме, че търсенето на електрически камиони ще продължи, защото изискванията към превозните средства с бензинов и дизелов двигател нарастват, а рестрикциите към замърсяването на природата от изгорелите газове стават все по-големи. Решаваща обаче е икономическата изгода за потребителя . Eлектрическият камион има по-ниски разходи при експлоатация. Цената на 100 километра пробег на електрическия камион с включени разходи за обслужване е 2.5-3 пъти по ниска от аналогичните с с дизелов двигател или бензинов двигател . Електрическият автомобил има и още едно предимство в големите градове. Когато има задръстване, когато се налага машината да стои на едно място електрическият камион не харчи енергия , не шуми и не замърсява околната среда .
Според изпълнителния директор на Балканкар Рекорд в машиностроителния бранш кризата е дошла доста „скоростно“, но не и неочаквано, защото още миналата година има индикации за икономически спад. В момента компанията работи с по-ниски темпове в сравнение с 2019 година. Производството обаче не е преустановявано. „Какви изводи си направихме – бързо да направим оптимизация на разходи, на организация, на персонал, но да запазим инвестиционния и производствен ресурс. Възстановяването няма да е толкова бързо, колкото всички се надяват. Това се отнася и до инвестициите, защото нашите продукти са инвестиционна стока. Може би втората половина на третото тримесечие ще сме по-наясно с размаха на кризата.“ - коментира инж. Петров. Той прогнозира, че за масово производство на електрически камиони компанията ще бъде окончателно готова в края на 2021 година, защото новото изделие трябва да премине през доста сложен цикъл на изпитания за надеждност, преди да тръгне по улиците на големите градове. Едва тогава пловдивската компания ще започне да изпълнява големи поръчки за целия Европейски съюз. В проекта за новия електрокамион са заети общо 53 наши специалисти и работници.